Afgelopen woensdag (15 maart) was de laatste dag van de campagne voor de Provinciale Staten en de Waterschappen. Op deze dag heeft onze afdeling bij stations Bodegraven, Boskoop en Alphen aan den Rijn de laatste eindsprint ingezet om de kiezer te overtuigen om te stemmen voor vooruitgang. Het weer zat mee en de treinreizigers waren blij om ons te zien. Dit gaf mij een goed gevoel op weg naar de uitslag.

In het Groene Hart heeft BBB het erg goed gedaan, en toch heeft D66 zich goed weten te handhaven. In Kaag en Braassem heeft D66 het meeste verloren van onze afdeling, dat is jammer om te zien. Met licht verlies in de gemeentes Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwwijk en Nieuwkoop blijft het D66-geluid in onze regio stabiel. Dit is te danken aan al het harde werk van onze vrijwilligers. Helaas moeten we ook constateren dat D66 Zuid-Holland één zetel verliest in de Provinciale Staten, hierdoor gaan we van vijf naar vier zetels. Dit is erg jammer gezien het enthousiasme deze campagne. D66 Zuid-Holland blijft zich inzetten voor vooruitgang in onze provincie. Naast BBB is er deze verkiezing nog een andere grote winnaar, en dat is de democratie zelf. De opkomst in de gemeentes van onze afdeling is namelijk 2% tot 6% hoger dan vier jaar geleden! Dat is erg mooi en moeten we vasthouden.

Deze campagne was D66 in het hele Groene Hart zichtbaar. In Kaag en Braassem werden veel verkiezingsposters geplakt, in Nieuwkoop is iedere brievenbus voorzien van een flyer van onze lokale kandidaat Lucas Rademaker, In Bodegraven-Reeuwwijk was D66 erg zichtbaar op straat en heeft de fractievoorzitter Bas Otting samen met Kandidaat-Statenlid Jeroen Heuvelink de lokale media gehaald. In Alphen aan den Rijn kwam Tweede Kamerlid Jeanet van der Laan een handje helpen en kwamen veel kandidaten en de lijstrekker van D66 Zuid-Holland langs met de bustour.

Kortom heeft D66 Groene Hart alles eruit gehaald wat er deze campagne in zat. Laten we dit vooral vasthouden met elkaar, want we zien hoeveel energie en gezelligheid dit met zich meebrengt. Iedereen nogmaals bedankt en tot de volgende verkiezingen!

Pim van Dam

Campagneleider D66 Groene Hart PS2