Pim van Dam voorzitter van de werkgroep MBO

Pim van Dam uit Boskoop is tijdens het onderwijssymposium van 23 maart benoemd tot voorzitter van de werkgroep MBO binnen D66.

Hieronder zijn verslag van het symposium en zijn motto als voorzitter.

Futurepr66f

Tijdens het onderwijssymposium stond de ’toekomststoel’ centraal. De toekomststoel is een concept waarbij een lege stoel staat van jongeren van nu en in de toekomst. Het is de bedoeling dat bedrijven, organisaties en de politiek op deze manier gaan nadenken over de
gevolgen van besluiten op toekomstige generaties. Het onderwijssymposium werd geopend door het

Workshops
Wereldburgerschap: bij burgerschap denk je al snel aan de democractie en rechtsstaat. Bij wereldburgerschap komen ook duurzaamheid en omgaan met verschillende culturen erbij.

Positie van de mbo student: aan de hand van verschillende stellingen ging het panel in gesprek over de gelijkwaardige behandeling van mbo-studenten. Zo worden ze nog steeds geweigerd bij cafés en studenten(sport)verenigingen. Volgens de stelling zou discriminatie
op grond van opleidingsniveau verboden moeten worden. De andere stelling over dat D66 actief leden moet gaan werven met een mbo-achtergrond en hun moet ondersteunen. Deze extra push heeft deze doelgroep binnen onze partij nodig om volwaardig mee te doen. Er
zijn nu maar vrij weinig mensen actief met een mbo-achtergrond.

Werkgroep mbo & minister Dijkgraaf
Voor de werkgroep mbo was het een bijzondere dag. Als blijk van waardering kreeg minister Robbert Dijkgraaf het erelidmaatschap van de werkgroep. Dankzij Dijkgraaf wordt er naar het onderwijs gekeken als een waaier in plaats van een trap. Hierdoor wordt er gelijkwaardiger gekeken naar het mbo, hbo en wo. Dankzij Dijkgraaf worden ook mbo-studenten gelijkwaardiger behandeld. Daarnaast werd het voorzitterschap overgedragen aan Pim van Dam. Pim is raadscommissielid in Alphen aan den Rijn en was al als mbo-student voorzitter van zijn studentenraad.

Pim: “Als voorzitter van de werkgroep mbo zet ik me in het bijzonder in voor de gelijkwaardige positie van mbo-studenten, volwaardige medezeggenschap en het imago van het mbo”

De werkgroep mbo valt onder de thema afdeling onderwijs van D66. Leden kunnen zich via de website aanmelden om actief te worden bij tal van werkgroepen die D66 rijk is. De dag werd afgesloten met een panelgesprek waarin Paul van Meenen, Ilana Rooderkerk en Robbert Dijkgraaf het hadden over het onderwijs.