Fietstocht: Bekijk de EU in Het Groene Hart

De Europese verkiezingen komen eraan. Maar wat betekent Europa eigenlijk voor het Groene Hart? D66 laat het u graag zien. We hebben namelijk een fietsroute uitgezet door de vier gemeenten die samen D66 Het Groene Hart vormen. Deze mooie dagtocht leidt u langs enkele plaatsen waar de Europese Unie invloed heeft gehad. Door regelgeving of door subsidies. Deze selectie die we hebben gemaakt is overigens lang niet alles waar de EU zijn invloed heeft gehad.

Hieronder vind u de route op Googlemaps met hun exaxte locaties. Hierbij ook de verschillende plekken waar Europa zijn invloed heeft gehad. Een fantastische route die de mooiste kanten van het Groene hart laat zien.

Op 25 mei zullen Liesbeth Krol (kandidaat nr. 19 op de Europese kieslijst) en Rogier Verkroost (bestuurslid D66 Groene Hart) (een deel van) de route gaan fietsen. Wilt u mee? Stuur een email naar [email protected].

Locaties waar de invloed van de EU zichtbaar is:

-Waterbuffers, Alphen aan den Rijn (Locatie op Googlemaps)

In 2023 heeft heeft de gemeenteraad groen licht gegeven voor een project van D66-wethouder Gert van den Ham. Dit betreft de aanleg van twee ondergrondse waterbuffers in het hart van onze stad. Met een totale investering van bijna 1.4 miljoen euro, waarvan ruim 8 ton wordt gesubsidieerd door het LIFE+ de Europese Unie, zullen deze innovatieve wateropslagfaciliteiten de binnenstad van Alphen aan den Rijn verder vergroenen en verrijken.

Alphen aan den Rijn bloeit al op plekken, zoals bij het gemeentehuis, langs het Omloopkanaal en aan de Aarkade. Maar om al dit groen te voorzien van water, zijn doordachte maatregelen nodig. Met traditionele methoden zoals simpelweg een kraan openzetten, lukt dat niet meer. Daarom is er uitgebreid onderzoek gedaan naar ondergrondse wateropslag, wat resulteerde in de conclusie dat waterbuffers een haalbare en duurzame oplossing zijn.

De twee ondergrondse waterbuffers, hoewel onzichtbaar boven het oppervlak, zullen een cruciale rol spelen in het opvangen van regenwater tijdens natte maanden. In drogere periodes zal dit water gebruikt worden om het groen te bewateren.

-Gouwepolder, Boskoop (Locatie op Googlemaps)

De Gouwepolder bij Boskoop is een betoverend stukje Nederland dat doordrenkt is van natuurlijke schoonheid en agrarische pracht. Gelegen in het hart van de provincie Zuid-Holland, vormt dit gebied een schilderachtig landschap van uitgestrekte groene weiden, kronkelende waterwegen en kleurrijke bloemenvelden.
De polder staat vooral bekend om zijn boomkwekerijen. Al eeuwenlang gedijen hier talloze soorten bomen, struiken en planten in de vruchtbare kleigrond. Het is dan ook geen verrassing dat de Gouwepolder wordt beschouwd als een van de belangrijkste boomteeltgebieden ter wereld. Van prachtige sierbomen tot robuuste fruitbomen, deze regio voorziet in de behoeften van tuinliefhebbers en landschapsarchitecten over de hele wereld.

De Gouwepolder ontving een Europese subsidie die komt uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO). Dit om de wateroverlast terug te dringen ten behoeve van de bomenteelt.

Daarnaast profiteerden de boomkwekerijen enorm van de interne markt die als volgt van de EU ontstond. De eenvoudigere en goedkopere export zorgde voor een verdubbeling van de export van tuinproducten.

-Fort Wierickerschans, Bodegraven (Locatie op Googlemaps)

Dit imposante fort, oorspronkelijk gebouwd in de 17e eeuw, diende als onderdeel van de Oude Hollandse Waterlinie, een verdedigingslinie die bedoeld was om Holland te beschermen tegen vijandige invasies.
Het fort werd gebouwd tussen 1673 en 1674 tijdens de Hollandse Oorlog, een periode van conflict tussen Frankrijk en de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Het werd strategisch geplaatst op een punt waar de Oude Rijn en de Enkele en Dubbele Wiericke samenkomen. Deze locatie bood een natuurlijke verdediging en controle over belangrijke waterwegen, waardoor het fort een cruciale rol speelde in de verdediging van het gebied.

Gedurende zijn lange geschiedenis heeft Fort Wierickerschans verschillende functies vervuld. Naast zijn oorspronkelijke militaire doeleinden werd het fort in de 19e eeuw gebruikt als gevangenis. Na de Tweede Wereldoorlog diende het korte tijd als interneringskamp voor Nederlandse collaborateurs
.

Na de oorlog verloor het fort zijn militaire functie en raakte het in verval. Gelukkig is het fort in de afgelopen decennia, mede met behulp van Europese subsidie, gerestaureerd en omgevormd tot een historische bezienswaardigheid en cultureel centrum. Tegenwoordig kunnen bezoekers Fort Wierickerschans verkennen en genieten van rondleidingen die hen door de gangen van het fort voeren en hen laten kennismaken met zijn boeiende verleden.

Meijepolder, De Meije (Locatie op Googlemaps)

De polder is ontstaan door eeuwen van menselijke inspanning en waterbeheer. Oorspronkelijk bestond het uit moerassen en veengebieden, maar door de ontginning in de Middeleeuwen is het omgevormd tot vruchtbare landbouwgrond. De vele sloten, kanalen en waterwegen die door het gebied lopen, zijn een erfenis van dit historische proces en dragen bij aan het unieke karakter van de Meijepolder.

In 2019 hebben 12 boeren samen met natuurvereniging De Parmey het initiatief genomen om te komen tot een aanpak voor het tegengaan van bodemdaling, natuurvriendelijke oevers en waterbeheer. Er wordt onder andere een waterinfiltratiesysteem aangelegd. Hiervoor is een subsidie aangevraagd. Dit geld is van meerder overheden afkomstig. Een deel bestaat uit gelden die komen uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO).

-Nieuwkoopse plassen, Nieuwkoop (Locatie op Googlemaps)

De Nieuwkoopse Plassen vormen een betoverend natuurgebied dat rijk is aan biodiversiteit en geschiedenis. Deze uitgestrekte veenplassen, gelegen in de provincie Zuid-Holland, zijn een waar paradijs voor natuurliefhebbers, vogelspotters en watersportliefhebbers. In 2013 haalde Natuurmonumenten een Europese

Het gebied strekt zich uit over ongeveer 1400 hectare en bestaat uit een labyrint van meren, plassen, sloten, moerassen en rietvelden. Het landschap is gevormd door eeuwen van turfwinning, een activiteit die teruggaat tot de Middeleeuwen. Vandaag de dag is het gebied beschermd als natuurreservaat en vormt het een belangrijk onderdeel van het Natuurnetwerk Nederland.

Wat de Nieuwkoopse Plassen zo bijzonder maakt, is de ongerepte schoonheid en de diversiteit aan flora en fauna die er te vinden is. Het gebied herbergt zeldzame plantensoorten zoals de moeraswespenorchis en de waterlobelia. Daarnaast bieden de plassen een thuis aan een verscheidenheid aan vogels, waaronder de purperreiger, de roerdomp en de grote karekiet. Vogelliefhebbers kunnen hier dus hun hart ophalen, vooral tijdens de trektijd wanneer verschillende soorten hier neerstrijken.

-Langeraarse plassen, Langeraar (Locatie op Googlemaps)

De Langeraarse Plassen zijn een prachtig recreatiegebied gelegen in Langeraar, een dorp in de gemeente Nieuwkoop, Nederland. Deze plassen zijn ontstaan door turfwinning en zijn nu een populaire bestemming voor verschillende vormen van recreatie, zoals zwemmen, varen, vissen en wandelen.

Het gebied bestaat uit verschillende plassen, met als grootste de Langeraarse Plassen zelf. Deze plassen zijn omgeven door groene oevers en bieden een schilderachtig uitzicht. Veel mensen genieten van het verkennen van de plassen per boot, kano of kajak. Er zijn ook diverse jachthavens en aanlegsteigers voor bootliefhebbers.

Langs de oevers van de Langeraarse Plassen zijn diverse wandel- en fietspaden aangelegd, waardoor bezoekers kunnen genieten van de natuurlijke schoonheid van het gebied. Vogelliefhebbers kunnen hier ook hun hart ophalen, omdat het gebied rijk is aan vogelsoorten. Het gebied ontving een Europese subsidie die komt uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO). Dit met als doel om de waterkwaliteit te verbeteren.

-Veender en Lijkerpolder, Roelofarendsveen (Locatie op Googlemaps)

De Veender- en Lijkerpolder zijn twee belangrijke polders in Roelofarendsveen, een dorp gelegen in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. Deze polders zijn historisch gezien cruciaal geweest voor de ontwikkeling van de regio, met name vanwege de agrarische activiteiten en het waterbeheer.

De Veenderpolder is een van de oudste polders in de omgeving. Het gebied was oorspronkelijk een veengebied, dat door middel van ontginning werd omgezet in vruchtbare landbouwgrond. De naam “Veenderpolder” verwijst naar het veen dat hier ooit was. Het was een uitgestrekt moerasgebied dat werd drooggelegd om landbouw mogelijk te maken.

De Lijkerpolder is een aangrenzende polder die samen met de Veenderpolder een belangrijke rol speelt in het waterbeheer van het gebied. Waterbeheer is van oudsher van vitaal belang in Nederland vanwege de geografische ligging onder zeeniveau. Het systeem van polders, dijken en gemalen zorgt ervoor dat het land droog blijft en bewoonbaar is. Het gebied ontving een Europese subsidie die komt uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO). Dit met als doel om de waterkwaliteit te verbeteren en de wateroverlast terug te dringen.

Naast landbouw en waterbeheer hebben deze polders ook een culturele betekenis. Ze vormen het landschap waarin de lokale gemeenschap leeft en werkt. De typische poldermolens die je in dit soort gebieden vindt, dragen bij aan het karakteristieke beeld van het Nederlandse platteland.

-Lagenwaardsepolder, Koudekerk aan den Rijn(Locatie op Googlemaps)

De Lagenwaardsepolder bij Koudekerk aan den Rijn is een idyllisch stukje Nederlandse natuur, doordrenkt met geschiedenis en gevuld met een overvloed aan flora en fauna. Gelegen in het hart van de provincie Zuid-Holland, biedt deze polder een rustige toevluchtsoord van het drukke stadsleven, waar bezoekers kunnen genieten van de serene schoonheid van het Nederlandse landschap.

De polder, doorkruist door kronkelende waterwegen en omgeven door uitgestrekte weilanden, vertelt het verhaal van eeuwen van menselijke arbeid en strijd tegen het water. Het gebied is doordrenkt van de traditionele Nederlandse praktijk van waterbeheer, met grachten, dijken en sluizen die zorgvuldig zijn aangelegd om overstromingen te voorkomen en het land vruchtbaar te houden.

Voor natuurliefhebbers biedt de Lagenwaardsepolder een uitgebreid scala aan habitats, variërend van moerassen en rietvelden tot weelderige groene weiden. Vogelliefhebbers zullen genieten van de diversiteit aan vogelsoorten die de polder thuis noemen, van ooievaars tot kleurrijke ijsvogels die langs de waterwegen scheren. Het gebied ontving een Europese subsidie die komt uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO). Dit met als doel om de waterkwaliteit te verbeteren.

Overige locaties in Het Groene Hart

Er zijn nog enkele plekken in Het Groene Hart waar de EU zichtbaar is, maar die niet op de route liggen.

-De Wilck, Hazerswoude-Rijndijk

De Wilck is een natuur- en recreatiegebied gelegen bij Hazerswoude-Rijndijk in de provincie Zuid-Holland, Nederland. Het gebied staat bekend om zijn moerassen, plassen, en rijke diversiteit aan flora en fauna. Het is een belangrijk gebied voor vogelliefhebbers vanwege de vele vogelsoorten die er te vinden zijn, vooral tijdens migratieseizoenen. Dit is aangewezen tot Natura 2000-gebied. Het gebied is goed te overzien in de hoek van de Burmadeweg en het Groenedijksepad.

Oorspronkelijk was De Wilck een veengebied dat gebruikt werd voor turfwinning. Later, in de 17e eeuw, werd het drooggelegd en gebruikt voor landbouw. Echter, door verzakking van de bodem ontstonden er weer plassen en moerassen, wat leidde tot de vorming van het huidige natuurgebied.

-Broekvelden, Vettenbroek & Polder Stein, Driebruggen

Broekvelden en Vettenbroek zijn twee polders die van oudsher gebruikt werden voor veeteelt en landbouw. De polders worden doorsneden door de Oude Rijn, een belangrijke rivier in Nederland, en zijn omgeven door dijken. De landbouwgronden in deze polders worden nog steeds actief gebruikt voor veeteelt en akkerbouw.

Polder Stein is een aangrenzende polder en maakt deel uit van hetzelfde natuurgebied. Ook hier zijn weilanden en sloten te vinden, en het gebied wordt eveneens gekenmerkt door zijn open landschap.
Samen vormen deze polders een belangrijk gebied voor vogels, vooral watervogels, die er foerageren en broeden. Dit is aangewezen tot Natura 2000-gebied. Ook zijn er diverse wandel- en fietsroutes door het gebied aangelegd, waardoor het een populaire bestemming is voor recreatie en natuurliefhebbers.

Deze polders liggen tussen Driebruggen en de Reeuwijkse plassen.

Polder De Noordplas, Benthuizen

Polder De Noordplas is een opmerkelijk stukje natuur gelegen nabij Benthuizen in de provincie Zuid-Holland, Nederland. Deze polder is voornamelijk bekend vanwege zijn bijzondere ontstaansgeschiedenis en zijn huidige functie als recreatiegebied.

De naam “Noordplas” verwijst naar het waterlichaam dat ontstond na turfwinning in dit gebied gedurende de 17e en 18e eeuw. Turfwinning was destijds een belangrijke economische activiteit in Nederland, waarbij turf werd gewonnen uit moerassen en veengebieden. Door het afgraven van turf ontstonden er waterplassen, zoals de Noordplas.

Na de periode van turfwinning werd Polder De Noordplas drooggelegd en ontwikkeld voor landbouw en veeteelt. Echter, door de tijd heen ontstonden er problemen met waterbeheersing en bodemdaling, waardoor het gebied veranderde in een natuurgebied met diverse waterpartijen en moerasvegetatie.

Voor deze polder is er subsidie verstrekt uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO). Dit om de aanleg van natuurvriendelijke oevers te bekostigen.

De Noordplas ligt ten noorden van Benthuizen.