Ed Heijnen (1950-2024) overleden

Op 3 januari van dit jaar overleed Ed Heijnen. In Nieuwkoop was Ed eerder actief als gemeenteraadslid en wethouder. Hij is 73 jaar geworden.

Ed Heijnen is in de jaren negentig een van de sleutelfiguren van de D66 afdeling in de toenmalige “oude” gemeente Nieuwkoop. In maart van 1994 komt hij in de gemeenteraad naast Peter Swart, die dan al sinds 1990 de D66-fractie vormt. D66 is bij die verkiezingen gegroeid van 1 naar 2 zetels. De partij vormt daarna een coalitie met het CDA en de VVD. Ed wordt benoemd in het college. De gemeenteraad kent dan nog het monisme, waarbij de wethouder ook raadslid blijft. In 1998 is Ed Heijnen lijsttrekker. D66 valt echter terug naar een zetel. Hij neemt zijn zetel niet in en geeft het stokje over aan Peter Swart. Als Swart in 2000 een stap terug doet, zal Heijnen nog terugkeren als raadslid en de periode tot 2002 volmaken.

Vanaf 2002 is D66 inactief in Nieuwkoop. In 2010 blaast een nieuwe generatie leden echter weer leven in D66 in Nieuwkoop, wat dan de fusiegemeente is geworden die we nu kennen. Martin Hoekstra en Marco Oehlenschläger vormen dan een gloednieuwe fractie. De partij komt direct weer in aanmerking om in de coalitie plaats te nemen. De twee onervaren raadsleden hebben het geluk dat Ed Heijnen beschikbaar is om weer wethouder te worden voor financiën en grondzaken. Hoekstra herinnert zich als een amiabele en energieke man: “Een man van 60 met de energie van een 20 jarige.” De comeback is maar van korte duur. Door een politieke crisis breekt in 2011 de coalitie en is er in de nieuw gevormde coalitie geen plaats meer voor D66. Wel heeft hij in deze korte bestuursperiode de plannen voor de woonlocatie zuidhoek van de grond gekregen. Ed blijft wel actief voor de partij. Hij wordt voorzitter, en blijft dat tot de afdeling op zal gaan in D66 Het Groene Hart.

De gemeenteraad heeft stilgestaan bij zijn overlijden. Luister hier (vanaf minuut 1).

Ter nagedachtenis aan Ed Heijnen heeft de fractie een advertentie laten plaatsen in De Omroeper.

Dit artikel werd samengesteld met hulp van Annette Pietersen, Martin Hoekstra, Edzard van Holthe en Erfgoed Leiden en Omstreken.