Inlopen van onderwijsachterstanden opgelopen door Corona

Elk kind verdient het allerbeste onderwijs. Maar de wijk waarin je wieg staat, bepaalt nu nog te vaak hoe je onderwijspad eruit gaat zien. Dat mogen we niet laten gebeuren. Daarom hebben wij het inlopen van onderwijsachterstanden opgelopen door Corona als speerpunt gemaakt.

Na de ‘lockdowns’ van het afgelopen jaar zijn er sociale en leerachterstanden bij leerlingen van basisscholen en het voortgezet onderwijs ontstaan. D66 wil de achterstanden o.a. wegwerken door middel van lentescholen en zet de subsidie van het Rijk in op scholen waar dit nodig is. Gelijke kansen in het onderwijs vragen om een ongelijke behandeling. Om ieder kind gelijke kansen te geven, zullen kinderen en ouders met een achterstand in de Nederlandse taal hulp krijgen om zich goed te kunnen ontwikkelen. Huiswerkbegeleiding kan hier een goed middel zijn en moet daarom toegankelijk gemaakt worden voor deze doelgroepen. Ter ondersteuning van al deze hulp is het belangrijk dat boeken lenen bij de bibliotheek gratis blijft voor jongeren tot 18 jaar.

Voor statushouders wordt taalles aangeboden in combinatie met (vrijwilligers)werk om de participatie in de samenleving te bevorderen en betrek hier de lokale ondernemers bij om een koppeling te maken tussen participatie statushouders en arbeidsmarkt. moeten rechtgetrokken worden. Daarom willen wij een rijke schooldag voor ieder kind. Deze schooldag bestaat uit onderwijs, opvang, sport, cultuur, muziek, natuur en huiswerkbegeleiding. Zo krijgen kinderen een eerlijke kans op een mooie toekomst.