Stimuleren van hoogwaardige woningen voor starters en senioren

De gemeenteraad heeft veel invloed op de functionele inrichting van de bebouwde omgeving. In de Omgevingsvisie en het bijbehorende Omgevingsplan stelt de gemeenteraad vast waar wij mogen wonen en werken, waar industrie zich mag vestigen en wat groen moet blijven. Daarnaast stelt het gemeentebestuur regels op voor grote en kleine bouwplannen, zoals het aandeel betaalbare huurwoningen (sociaal en middenhuur) en sociale koopwoningen. Bij gebiedsontwikkelingen en welstandsbeleid stelt de gemeente vast aan welke uiterlijke kenmerken een bouwwerk minimaal moet voldoen. D66 zet zich al jaren in voor een groene en kwalitatief hoogwaardige bebouwde omgeving.

De komende jaren is vooral de vraag naar (betaalbare) woningen voor ouderen en starters veel groter dan het aanbod. De prijs van woningen wordt grotendeels bepaald door de markt. Maar de gemeenteraad kan wel invloed uitoefenen op de grootte van woningen. Door nieuwbouw van kleinere appartementen met een minimum oppervlakte van 50 m2 en het splitsen van bestaande gebouwen tot kleinere, drempel-vrije appartementen, kan voor beide doelgroepen het aanbod worden vergroot.

D66 wil ook initiatieven ondersteunen voor het realiseren van duurdere gelijkvloerse woningen voor ouderen. Deze bevorderen de doorstroming op de woningmarkt en zorgen daarmee voor meer aanbod voor andere doelgroepen. Om te voorkomen dat nieuw gerealiseerde koopwoningen worden verhuurd, willen we dat er een zelfbewoningsplicht wordt opgelegd. Verder willen we dat woningcorporaties betaalbare woningen verhuren en de verkoop van sociale huurwoningen op een acceptabel niveau brengen. Na nieuwbouw zou het aantal sociale woningen op zijn minst gelijk moeten blijven.

D66 wil de komende periode ruimte geven aan particulier initiatief, waarbij woningen voor ouderen en starters worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld door ambtelijke ondersteuning te bieden voor oprichting van een wooncoöperatie waar dat om huurwoningen gaat en voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) waar dat om koopwoningen gaat. We willen ook dat de gemeente meewerkt aan wijziging van bestemmingsplannen voor bestaande bouw als dat tot doel heeft meer woningen voor ouderen en starters te realiseren.

Behalve het aanpassen van wet- en regelgeving willen we dat de gemeente ook zelf initiatieven gaat ontplooien die een bijdrage kunnen leveren aan het opvangen van de vergrijzing. Zo moet het aanbod van zorgappartementen gaan groeien in samenspraak met woningbouwcorporaties. We willen dat de gemeente het initiatief neemt om (langdurig) leegstaande percelen en panden te gebruiken om woningen voor starters en ouderen te realiseren.

Appartementencomplexen waar oud en jong samenkomen kan ook onderlinge zorg stimuleren en zorgen voor een divers woonmilieu. Een bijkomend effect van een focus op woningen voor ouderen zijn de grotere woningen die zij achterlaten voor gezinnen.
We willen langdurige leegstand graag aanpakken en bruikbare leegstaande gebouwen, winkels en verouderde industriegebieden ombouwen tot woningen naar de laatste duurzaamheidsnormen.