D66 roept op tot betere verslaglegging van burgerparticipatie

In de laatste raadsvergadering van deze gemeenteraad was er een langer debat over de motie van D66 die oproept tot betere verslaglegging van burgerparticipatie.

Minder ruis

Objectieve en goede verslaglegging ondersteunt burgerparticipatie en vergroot het draagvlak van projecten – niet alleen gemeentelijke, maar juist ook die van initiatiefnemers zoals projectontwikkelaars. Als er ruis op communicatielijnen ontstaat, draagt dit niet bij aan inhoudelijke discussies, maar versterkt dit vaak de bestaande emoties bij inwoners rondom een project. Dit leidt tot onnodig verlies van vertrouwen.

Initiatiefnemer kan participatie sturen

Initiatiefnemers hebben vaak groot belang bij een project en kunnen het participatietraject sturen. Raadsleden zijn niet altijd op de hoogte van alle discussiepunten. Maar als de gemeente de verslaglegging faciliteert, ontstaat een gelijk speelveld en kunnen alle deelnemers zich richten op de inhoud van het project. Emoties worden hiermee niet weggenomen, maar onnodig wantrouwen wel. Bovendien kunnen raadsleden het participatietraject dan makkelijker volgen.

Aansluiten bij interne verbeteringsvoorstellen

Of de gemeente ook zelf de verslaglegging moet doen, of alleen maar toeziet op een ordentelijk proces, is nog maar de vraag. De wethouder gaat het voorstel bestuderen ook met het oog op andere relevante verbeteringsvoorstellen die intern in de maak zijn.