Mobiliteit & Infrastructuur

Mobiliteit is een belangrijk issue op ons eiland. Door toenemende bevolkingsgroei en toerisme neemt de druk op de infrastructuur toe. Recente ontwikkelingen rondom de Haringvlietbrug laten zien dat de infrastructuur op en naar Goeree-Overflakkee kwetsbaar is.

Haringvlietbrug

Op de Haringvlietbrug Beeld: Janet Parlevliet

Standpunten

  • verkeersveiligheid verbeteren door bij de ontwikkeling van de kernen meer rekening te houden met voetgangers en fietsers (autoluwe dorpskernen)
  • winkels met veel autoverkeer buiten de kernen plaatsen
  • alternatieve vervoersmiddelen voor de auto stimuleren: fietspaden aanleggen en verbeteren, gericht OV organiseren
  • gebruik van elektrische auto’s en waterstofauto’s faciliteren door een groene infrastructuur aan te leggen
  • met andere partijen samenwerken zodat Goeree-Overflakkee goed bereikbaar blijft
  • balans tussen verkeer en leefbaarheid (geluidsoverlast)

Op Goeree-Overflakkee hebben we te maken met vier wegbeheerders:

  • Rijkswaterstaat (A59 is een belangrijke ontsluiting aan de oostkant van het eiland)
  • de provincie (provinciale wegen)
  • waterschap (waterschapswegen)
  • gemeente (de lokale wegen)

Het waterschap Hollandse Delta onderhoudt naast zijn eigen waterschapswegen ook de gemeentelijke wegen rondom de dorpskernen voor 2 miljoen euro per jaar. Dat leidt tot vul- en stopwerk met beetjes teer.

D66 GO wil dat de Gemeente in samenspraak met de andere wegbeheerders de regie terugpakt en de wegen goed onderhoudt. Hierbij spelen veiligheid, toegankelijkheid, capaciteit en tegelijk balans behouden in natuur, rust en ruimte een belangrijke rol.