D66 wil investeren in de leefbaarheid voor inwoners

D66 durft cruciale keuzes te maken en te investeren in een groene en duurzame gemeente.
Hierbij hoort ook hulp aan de inwoners bij verduurzamen van woningen. Maar ook de keuze voor méér groen, vooral van bomen.

Beeld: D66 Gilze en Rijen

meer gekapt dan geplant

Antonet Krol D66: “ Dit college gaat op dezelfde voet verder als het vorige. Onontkoombare inspanningen om stappen vooruit te zetten naar een groene en duurzame leefomgeving worden gemeden. Wel wordt er mooi weer gespeeld met ondergeschikte hulpmiddeltjes. Zo
stond wethouder Machielsen (Kern’75), laatst op de foto terwijl hij een boom plantte.
Onderschrift: “3 jaar op rij 30 bomen.” Als u weet dat er jaarlijks honderden bomen gekapt* worden in onze gemeente en het volstrekt onduidelijk is hoeveel er worden herplant, dan begrijpt u dat dit een lachertje is. Hetzelfde geldt ook voor de regentonnenactie van
wethouder Scheifes (GGR). Een regenton levert beslist te weinig water op ter overbrugging van droge periodes. Ook voorkomt het niet dat er wateroverlast ontstaat als er een heuse plensbui valt. Nu zijn wij niet tegen deze hulpmiddeltjes, want alle beetjes helpen, maar wij missen de durf om wezenlijke maatregelen te nemen.”

Tegelwippen

In maart startte het Nationaal kampioenschap tegelwippen (‘tegel eruit, groen er in’) en de boomspiegels in de straat kunnen worden opgefleurd. Met deze initiatieven van D66 maken we de gemeente samen groener. Maar meer inzet voor aanplant en onderhoud van groen –en vooral bomen – vanuit de gemeente is meer dan noodzakelijk.

hemelwater afkoppelen

Om wateroverlast tegen te gaan nam D66 4 jaar geleden het initiatief, waar alle partijen achter stonden, om het hemelwater af te koppelen. Tot op heden is dit project, dat ongeveer € 30.000.000 gaat kosten, nog niet opgepakt. De vraag is waarom het college (met name wethouder Machielsen) zo treuzelt? Op het verzoek van D66 deel te nemen aan het schone lucht akkoord volgde een ‘njet’; dit zou te duur zijn. Ook is het college tot op heden
niet bereid inwoners te helpen bij het isoleren van de woning of aanschaf van een warmtepomp. Het college en de andere partijen geven liever geld uit aan prestigeprojecten
zoals een nieuw ambtenarenkantoor. D66 kiest liever voor een gezonde leefomgeving.
Reacties? Naar [email protected]