D66 ziet in eerste jaar al ambities verzilverd

Een jaar geleden begonnen Kern’75, GGR en PvdA als coalitie aan de bestuursperiode 2022-2026. Raadsleden Antonet Krol en Frits van Vugt over het afgelopen jaar: ”Ook als niet-coalitiepartij zijn we strijdbaar voor uw woongenot en gezondheid, want deze zijn voor alle inwoners belangrijk, vinden wij. D66 heeft zich afgelopen jaar met succes ingezet om dit waar te maken.”

Beeld: Kitty van Noort

Meer groen, meer woongenot

De voor fietsers en ander langzaam verkeer onveilige auto-te-gast tunnel is van de baan. Ons idee om er een begaanbare fietstunnel van te maken werd ondersteund door ruim 750 handtekeningen van inwoners onder onze D66-petitie. Uiteindelijk ging een meerderheid van de raad ‘om’ en stemde voor de fietstunnel, hetgeen ook nog eens miljoenen goedkoper kan.
Onze voorstel om deel te nemen aan het NK-Tegelwippen werd door de gehele raad omarmd en ook ons eerder idee om tuintjes rondom boomspiegels te mogen maken is in uitvoering gebracht. Beide D66-ideeën  dragen bij aan een mooiere en groene woonomgeving.

Gezondheid

De nieuwe regels rondom het toestaan van de mate van bodemverontreiniging, waar het college dit jaar mee kwam, bevatte volgens ons twee pijnpunten. D66 zag het toestaan van Thermisch Gereinigde Grond niet zitten. En 20% bijmenging van slechte grond op industrieterreinen binnen de bebouwde kom, vonden wij onacceptabel. Na een goed debat werden onze beide verbetervoorstellen gesteund. Ook de nieuwe geurgebiedsvisie werd beter om u goed te kunnen beschermen. Onze inspanningen daarvoor waren niet voor niets. Een bedrijf moet zich houden aan de maximale provinciale geurnorm en ons voorstel om naar de strengere GGD normen toe te werken, werd omarmd.

Volop ambities

D66 wil o.a. dat er snel meer en betaalbare woningen voor onze inwoners worden gebouwd en de service en transparantie vanuit de gemeente fors verbetert. Ook willen wij meer urgentie voor jeugdactiviteiten en behoud van zoveel mogelijk volwassen bomen en meer groen, ook op het toekomstige Wilhelminaplein. Het mantelzorgcompliment moet royaler en D66 streeft naar toekomstgericht seniorenbeleid. Tot slot wil D66 dat onze ambtenaren in het huidige gemeentehuis blijven en de ABG organisatie efficiënter gaat werken. Dit ter voorkoming van nieuwe onnodige OZB verhogingen.

Suggesties en vragen: [email protected]