Bouw geen duur en onnodig ambtenarenkantoor

Wij merken dat de kosten van het ambtelijk apparaat (ABG) de pan uit rijzen. De ABG-organisatie (die voor de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze-Rijen werkt)
bestaat voor bijna 40% uit indirecte kosten, elders is dat gemiddeld 30%. Feitelijk zijn we jaarlijks €2 miljoen aan ‘overhead’ te duur uit. Een nieuw kantoor, waar alle ambtenaren bij elkaar zitten (nu over drie kantoren) moet volgens het ABG-bestuur en van het college van B&W het tovermiddel zijn om beter te werken en zo te kunnen besparen. De meerderheid
van de gemeenteraad wil dat (tot op heden) ook. Antonet Krol, fractievoorzitter D66: “Ik twijfel hier erg aan. Ik heb nergens een rapport kunnen vinden dat dit bewijst. Bovendien zijn er heel veel bedrijven en overheidsdiensten met medewerkers over verschillende kantoorpanden die wel heel slagvaardig werken.”

Beeld: D66 Gilze en Rijen

Nieuwbouwkosten zijn hoog; nieuwe financiële strop dreigt!

De kosten van een nieuw ambtenarenkantoor zijn meer dan €17.000.000,00 en dan zijn we er nog niet. Daarbovenop moet nog huisvesting voor de bestuurlijke zetel (college van B&W
+ gemeenteraad) én servicebalie worden geregeld; kosten hiervan €4.000.000,00 tot €7.000.000,00.
Het is bekend dat projecten in onze gemeente (bijna) altijd veel duurder uitpakken dan ingeschat. Zie de spoorzone in Rijen (geraamd was 40 miljoen in 2019, nu staat de teller al op 75 miljoen!), sporthal Achter de Tuintjes (renovatie zou 4 jaar geleden 1 miljoen kosten
en nieuwbouw: 3,5 miljoen – momenteel zijn de geraamde kosten van nieuwbouw: 10,5 miljoen), en ook de forse overschrijdingen bij het Bisschop de Vetplein en kunstwerk centrumplan, allemaal in Gilze. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Waarom persé alle ambtenaren in één kantoor?

Krol: “De opkomst van digitaal werken haalt het idee dat met-z’n-allen-in-één-kantoor beter werkt, volledig onderuit. We hoeven namelijk niet meer op dezelfde plek te zijn om met elkaar te overleggen. Bovendien werken de meeste mensen vanuit huis veel sneller dan op kantoor.”
D66 zet daarom vraagtekens bij het efficiënter werken. Al vaker hebben we gevraagd om die verwachte efficiency in beeld te brengen, maar nooit kwam dar een antwoord op. De ambtenaren (van de ‘backoffice’) die nu nog in drie kantoren zitten, gaan sowieso straks al naar twee kantoren, in Rijen en Baarle (dat in Alphen sluit). Daar kunnen ze makkelijk in.
Volgens D66 kan dat het eindplaatje zijn, waardoor de noodzaak van een nieuw gebouw verdwijnt. Bovendien voorkomen we hierdoor gedeeltelijke leegstand in het huidige gemeentehuis in Rijen.

De toekomst van de ABG-organisatie is onzeker

Frits van Vugt, raadslid D66, vult aan: “Een nieuw kantoor staat er voor minimaal 40 jaar. We zien een groei van zwaardere taken bij de gemeente die gezien hun ingewikkeldheid nu al bij de regio worden neergelegd. De vraag is of de ABG-schaalgrootte op termijn, met 44.000 inwoners (Gilze-Rijen 26.500, Alphen-Chaam 10.500 en Baarle-Nassau 7.000), wel groot genoeg is om deze groei en complexiteit aan te kunnen. We sluiten niet uit dat mogelijk in
de toekomst ook andere gemeente die te klein zijn willen samenwerken, zoals Dongen Goirle. Op dat moment is het kantoor weer te klein geworden. Ook al daarom is een keuze nu voor een gebouw voor het ABG-personeel een hachelijke kwestie.”

D66 maakt andere keuzes

We zijn er zeker van dat inwoners niets opschieten met een onnodig, nieuw ambtenarenkantoor. De ambtenaren makkelijk in de resterende gebouwen blijven en de kosten worden veel te hoog. Krol en van Vugt: “Wij geven dit geld liever uit aan bijvoorbeeld meer service, groenonderhoud, voorkomen van wateroverlast, armoedebestrijding, goede sociale voorzieningen, aanpak gevaarlijke verkeerssituaties en
hulp bij het verduurzamen van woningen en bedrijfspanden.”
Vindt u een nieuw ambtenarenkantoor ook onzin, laat het ons dan weten:
[email protected]