D66 zegt het vertrouwen in de commissaris van de Koning, John Berends, op.

In september 2023 publiceerde de Gelderlander een artikel over het handelen van de Commissaris van de Koning, John Berends. Hier werden signalen afgegeven van ongewenste gedrag. Naar aanleiding van die signalen is het onderzoeksbureau KPMG in opdracht van Provinciale Staten een onderzoek gestart naar het handelen van de heer Berends. In de Statenvergadering werd het eindrapport van het onderzoek besproken.

“Onvermogen tot zelfreflectie zorgt voor gebrek aan vertrouwen in de heer John Berends om de rol van Commissaris van de Koning nog te kunnen vervullen. “

Voor D66 is belangrijk om te staan voor een veilige werkomgeving waarbij Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en de provinciale organisatie samen op een veilig manier kunnen werken aan een sterk Gelderland. Het was geen gemakkelijke stap om als Provinciale Staten een onderzoek te starten naar onze eigen commissaris. Stan Hellegers, fractievoorzitter D66 Gelderland, is dan ook blij dat het vandaag eindelijk besproken wordt.

Hellegers vindt het moedig dat deelnemers aan dit onderzoek zich kwetsbaar hebben durven opstellen en hun persoonlijke ervaringen hebben willen delen. Tegelijkertijd vraagt dat ook om terughoudendheid in het debat om niet specifieke ervaringen te bespreken, om zo de anonimiteit en ook de kwetsbaarheid van de deelnemers niet te schaden.

Voor D66 is het belangrijk dat een Commissaris van de Koning sensitief is in zijn handelen en een veilige werkomgeving voor ambtenaren kan waarborgen. Hierbij verwachten wij het vermogen om altijd zelfreflectie toe te passen op eigen handelen. In het debat gaf de heer Berends weinig blijk van zelfreflectie. D66 is van mening dat het vermogen op zelfreflectie wat past bij een Commissaris hier dus ontbreekt. Daarbij belicht het rapport verschillende situaties dat er een gebrek aan sensitief handelen is, waarbij dhr. Berends een veilige werkomgeving heeft kunnen waarborgen.
 Dit heeft gezorgd voor een gebrek aan vertrouwen in de heer Berends de rol van Commissaris van de Koning goed te kunnen vervullen.