Onze inzet
- We halveren de prijzen van het openbaar vervoer. Voor inwoners die het financieel niet breed hebben komt er de Fryslânpas, waarmee inwoners gratis kunnen reizen.
- In 2027 rijden alle Friese bussen duurzaam, samen met Liander zorgen we voor voldoende netcapaciteit.
- Bussen krijgen zoveel mogelijk voorrang op kruispunten en hebben op meer plekken eigen rijstroken.
- In plaats van het weghalen van buslijnen komt er een plan om reizigers de bus in te krijgen.
- Het moet normaal zijn dat iedereen mee kan met het openbaar vervoer, ook mensen met een handicap.
- In 2050 rijdt het openbaar vervoer zonder chauffeurs, in 2025 begint de eerste proef met zelfrijdende bussen.
- Er komen OV-hubs in grote plaatsen, die razendsnel met elkaar verbonden zijn. Vanaf OV-hubs kunnen mensen met deelauto’s, deelfietsen en kleinere bussen naar hun bestemming komen.
- Er komt een proef met een laadstation voor deelmobiliteit. Zo zorgen we ervoor dat deelauto’s, -scooters en fietsers niet voor problemen zorgen in onze omgeving.
- In 2024 komt er een proef met waterstofbussen. Deze proef zou in de buurt van de waterstofleiding kunnen plaatsvinden (zie Het klimaat bepaalt de toekomst).
- Er komt één Noordelijk mobiliteitsbureau. Dit bureau zorgt voor al het OV in de Noordelijke provincies. We zorgen voor een goede aansluiting tussen de provincies.
- De provincie doet een aanvraag bij de Europese Unie om onderzoek te doen naar de toekomst van het openbaar vervoer in dunbevolkte gebieden.
- Bij nieuwe woningbouw houden we rekening met de bereikbaarheid met deelvervoer en het openbaar vervoer.
- Ieder Fries treinstation moet binnen 10 minuten te bereiken zijn vanaf een P+R.
- Het wordt goedkoper om over te stappen tussen verschillende vormen van OV, zoals de Opstapper, trein en bus.
- We leggen een netwerk van fietssnelwegen aan tussen Sneek, Joure, Heerenveen, Drachten, Leeuwarden, Franeker en Harlingen.
- Naast de provinciale wegen worden verlichte, vrijliggende fietspaden aangelegd.
- We willen systemen die autorijders waarschuwen voor en op onveilige rotondes en kruisingen.
- We willen dat de provincie actief anonieme fietsdata gebruikt om te monitoren. Daarmee kunnen problemen op het fietsnetwerk snel worden ontdekt en tot aanpassingen aan de fietspaden leiden.