Deze maand is het zover. Ons voorstel met de PvdA over laaggeletterdheid wordt besproken.

De afgelopen periode hebben we samen met de PvdA Statenfractie hard gewerkt aan een initiatiefvoorstel over basisvaardigheden. Deze maand is het zover en wordt het voorstel besproken in Provinciale Staten.

De situatie

Meer dan 1 op de 8 Friezen tussen de 16 en 65 jaar heeft weinig basisvaardigheden. Zij kunnen niet goed lezen, schrijven, rekenen, omgaan met een computer of smartphone. Een baan vinden, gezond leven en grip hebben op geldzaken is dan lastiger.

Escapecaravan

Via een Escapecaravan konden wij ook zelf ervaren hoe het is om weinig basisvaardigheden te hebben. In korte tijd moesten we opdrachten doen, maar de opdrachten lukten niet. En toen we vroegen om hulp, kregen we te horen dat we ‘goed moesten lezen, omdat het er gewoon staat’. Mensen die weinig basisvaardigheden hebben, maken dit dagelijks mee.

Wat we willen

Met ons voorstel willen we de basisvaardigheden van Friezen verbeteren. Dit is eigenlijk een taak van de gemeente. Gemeentes moeten per 2025 een samenhangende aanpak hebben van laaggeletterdheid. Maar gemeentes hebben vaak weinig geld. Corona maakte het ook lastig om mensen met weinig basisvaardigheden te bereiken. Ook de samenwerking tussen gemeenten kan beter.

Als provincie kunnen wij gemeenten daarbij helpen door meer geld te halen uit bijvoorbeeld Europese geldpotjes. En door als provincie een congres te organiseren en aan te sluiten bij een publiekscampagne. Ook onze eigen communicatie maken we toegankelijker.

Het college is in ieder geval erg enthousiast over het voorstel. Ze willen graag aan de slag met de basisvaardigheden van onze inwoners. Sterker nog, ze willen er zelfs 50.000 euro extra aan uitgeven! Ons voorstel wordt op 25 mei behandeld in de Staten.