Congres C119

6 april 2024

Ondanks het zomerse weer een prachtige opkomst in Nieuwegein alwaar ons congres plaatsvond met het oog op de verkiezingen van het Europees parlement op 6 juni a.s.

Als Duurzame D66ers waren we ook verheugd te zien dat de event locatie duurzaamheid ook in het vaandel had: zonnepanelen en aardgasvrij, waterbesparende toiletgroepen, klimaatsysteem etc.

Wederom een ijzersterke speech van Rob Jetten die de volle zaal een enorme boost gaf voor de komende campagne kon natuurlijk niet ontbreken.

Daarnaast was het weer een volle dag met veel deelsessies, discussies en natuurlijk de Algemene Ledenvergadering alwaar aan het eind van de dag het definitieve verkiezingsprogramma aan lijsttrekker Gerben-Jan Gerbrandy overhandigd kon worden.

Ook bij onze drukbezochte stand was het bestuur van de thema-afdeling weer vertegenwoordigd en zijn er weer prachtige initiatieven besproken.

De deelsessie “Kiezen voor klimaat, naar een groen Europa op volle toeren” was zeer informatief en zeer goed bezocht. Een geweldig panel met lijsttrekker Gerben-Jan Gerbrandy, lid van de Tweede Kamer Ilana Rooderkerk, bijzonder hoogleraar Accounting & Duurzaamheid Karen Maas en ondernemer/activist Maurits Groen, beantwoorden vragen uit de zaal en hadden inspirerende voorbeelden en tips voor de aankomende verkiezingscampagne.
Alles onder de bezielende moderatie van Laura de Vries, kandidaat voor het Europees Parlement.

Daarnaast vele andere energieke sessies met onderwerpen die er toe doen als het gaat om de aanstaande verkiezingen.
Daarbij ook een mooie leestip: 14 missies voor Europa. Hoe kan Europa ons helpen de grote uitdagingen van deze tijd op te lossen? Een aantal frisse nieuwe ideeën van nieuwe denkers samengevat door de Mr. Hans van Mierlo Stichting.

Aan het eind van de dag zat de stemming er al goed in : laat de verkiezingscampagne maar beginnen!