Doel is uiteindelijk dat ieder kind op school mee kan doen, en we voorkomen dat steeds meer kinderen terecht komen in de jeugdzorg of het speciaal onderwijs. Want veilig en veerkrachtig opgroeien in je eigen vertrouwde omgeving is uiteindelijk voor ieder kind beter. Op die manier blijven we onze kinderen ook leren om vriendelijk en respectvol met elkaar om te gaan. Partijen als Buurtgezinnen (waar gezinnen die onder druk staan hulp krijgen van steungezinnen uit de buurt), jongerenwerk De Schoudermantel en Bunnik Beweegt helpen (als dat nodig is) om jongeren mentaal gezond op te laten groeien in hun eigen omgeving. In Bunnik Samen werken deze partijen, maar ook tientallen andere vrijwilligersorganisaties, sport- en cultuurverenigingen en individuen met elkaar samen om op elke ondersteuningvraag een antwoord te kunnen bieden.
De komende tijd werken we deze lokale educatieve agenda verder uit, samen met alle partners. It takes a village to raise a child. Dan helpt het wel als we ook gezamenlijk werken met dezelfde prioriteiten en afspraken. Dat is geen eenmalige inspanning, maar daar gaan we de komende jaren continu de samenwerking verder verbeteren. Zo maken we écht het verschil voor ieder kind.
Wethouderscolumn: kansen voor onze kinderen
Het onderwijs in Bunnik werkt dag in dag uit om ieder kind elke dag te helpen om een zelfstandig en mooi mens te worden. Dat doen de leraren op school en de pedagogisch medewerkers in de kinderopvang vanuit een intrinsieke motivatie: ieder kind verdient maximale kansen. Naast ouders, leraren zijn ook de gemeente, de GGD en andere zorgpartijen betrokken bij de toekomst van een kind. Voor de zomer zijn we gestart met het maken van een ‘lokale educatieve agenda’. Dat klinkt op het eerste gezicht als een lijvig beleidsstuk, maar is vooral het versterken van de samenwerking tussen partijen. Zodat kinderen snel worden geholpen als er iets aan de hand is, maar we ook met elkaar kijken hoe we het onderwijs inclusiever kunnen maken.