Raadsverslag 27 juni 2024

Laatst trof ik nog een stapeltje verkiezingsflyers uit 2022. Als ik die nu lees, dan denk ik allemachtig wat is er veel in gang gezet. Ik loop het graag even met u door.

Betaalbaar wonen, betaalbaar houden
D66 wil meer betaalbare woningen bouwen voor jong en oud, staat in de flyer. Inmiddels staat veel in de steigers. Kersenweide, Stationsgebied, en binnenkort Entrée Zuid Odijk. Alles met ook betaalbare woningen. We hebben flexwoningen en een woonvisie. Kortom veel om trots op te zijn, maar nog lang niet af.

Voorrang voor fietser en voetganger
In de flyer onderstrepen we veilig kunnen fietsen en wandelen in en door onze dorpen. Naar werk, school, winkels of de sportclub.

Aan verkeersmobiliteit wordt flink gewerkt. Nu nog met papieren resultaat. Daar zijn veel inwoners en wijkverenigingen bij betrokken. Gelukkig maar! Soms ook ingewikkeld. Zeker als verwachtingen groot zijn, en mogelijkheden beperkt.

Auto’s en luchtkwaliteit gaan niet goed samen. De raad wil aansluiting bij het Schone Lucht Akkoord. Dat kan niet uit. Een paar maatregelen gewoon uitvoeren kan wel. Doen, zegt D66!

Daadkrachtig duurzaam
Niet praten over groen en energie besparen, maar groen doen en waar mogelijk helpen met energie besparen. Hier had D66 op meer gehoopt. Er zijn subsidies voor isolatie. Groenonderhoud let op biodiversiteit. Maar tegenslag is er ook, zoals netcongestie bij duurzame opwek.

Ruim baan voor initiatief
Veel inwoners dragen graag bij aan de samenleving en leefbaarheid. Er komt een participatieverordening. D66 vindt het belangrijk dat participatie ook slaagt. Gebruik van duidelijke taal helpt. Veel gaat goed, maar in communicatie met inwoners mag het wat D66 betreft nog een tandje beter.

Niemand laten vallen
Iedereen heeft wel eens hulp nodig. Daarbij vindt D66 advies en ondersteuning met een menselijk gezicht én dicht bij huis belangrijk.

Wat hebben we gedaan? Ingezet op een beter Centrum voor Elkaar en op extra ondersteuning van minima. Op tijd uitkeren van energietoeslag. En jongerenwerk geholpen om meer te doen aan coaching. Maar ook raadsbreed JA zeggen tegen opvang van vluchtelingen in Bunnik.

Geen wensen meer? Jawel. Ook wij zien graag de omlegging van de N229 er ooit van komen. Dat landbouwverkeer niet door Werkhoven rijdt. Dat alle dorpskernen verfraaien. En dat onze schatkist daar ruimte voor biedt. Die ruimte ontbreekt. Naar de toekomst zien we een gapend financieel gat. Over oplossingen komen we nog te spreken. Het brengt vast weer verandering. Laten we iedereen en elkaar daar goed in meenemen.

Winny Toersen
Fractie voorzitter D66 Bunnik