Raadsvergadering van
27 juni 2024

Moties en amendementen over de 1e bestuursrapportage en de kadernota 2025 -2028

• D66 heeft samen met P21 een amendement op de kadernota 2025-2028 ingediend om maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord uit te voeren (zie de website schoneluchtakkoord.nl). In het amendement wordt ervoor gekozen om in 2025 en 2026 tweemaal €15.000 te investeren in maatregelen om de luchtkwaliteit in de gemeente Bunnik te verbeteren. Het amendement is door de gemeenteraad met algemene stemmen aangenomen.
• P21 heeft samen met D66 een amendement op de bestuursrapportage ingediend om een financiele bijdrage van €7.500 beschikbaar te stellen aan een initiatief voor een hoogwaardige muurschildering op de gevels van de Delteykschool in Werkhoven. De coalitiepartijen hebben ingestemd met dit amendement.
• D66 heeft ingestemd met een amendement van VVD en CDA om te investeren in een versnelling van de ontwikkeling van een bedrijventerrein langs de A12 door tijdelijk een extra medewerker aan te stellen. Alle partijen, behalve de fractie Visser, hebben hiermee ingestemd.
• Ook heeft P21 samen met D66 een amendement ingediend om mee te doen met een pilot voor deelbakfietsen en daarvoor eenmalig geld beschikbaar te stellen. Deze pilot werkt iets anders dan de deelfietsen van Tier waarvoor al een pilot bezig is in Bunnik, omdat je de deelbakfiets op een afhaalpunt zelf moet ophalen en na gebruik weer moet terugbrengen.
• D66 heeft samen met de VVD een motie bij de kadernota ingediend om een aanpak te ontwikkelen bij gestapelde problematiek bij gezinnen waarbij het belang van het kind centraal staat. De problematiek rondom complexe scheidingen is een belangrijke oorzaak van de hoge vraag naar jeugdhulp. Een aanpak vanuit diverse invalshoeken waarin het kind centraal staat heeft hierbij een positieve invloed op alle betrokkenen. Deze motie is met algemene stemmen aangenomen.
• D66 heeft net als de overige fracties ingestemd met de motie van de fractie Visser die het college oproept om in de begroting budget op te nemen om aan de herplantplicht voor bomen te voldoen en zo mogelijk ook het vervangingsplan bomen uit te voeren. Dit moet ervoor zorgen dat er bomen teruggeplant worden als er gekapt moet worden wegens bijvoorbeeld ziekte of gevaar voor de omgeving.