D66 Bunnik wil groeiruimte voor ondernemers

Bunnik is niet alleen een prachtige gemeente om in te wonen, maar ook om in te ondernemen. D66 Bunnik wil ondernemerschap stimuleren en groeiruimte bieden voor ondernemers: letterlijk en figuurlijk.

Het beste vestigingsklimaat

In 2021 is Bunnik uitgeroepen tot de gemeente met het beste vestigingsklimaat voor MKB ondernemers. De ligging van Bunnik aan de draaischijf van Nederland is fantastisch en is daarom heel goed bereikbaar met auto, trein en de fiets. Dat trekt niet alleen MKB-bedrijven aan, maar ook grote bedrijven als BAM, Engie, Bovag en van oudsher natuurlijk Vrumona. We zitten in Bunnik namelijk ook op grote bron uitstekend drinkwater.

Een ondernemende gemeente

Bunnikers zijn ondernemend. We kennen een aantal belangrijke familiebedrijven die hier al decennia lang ondernemen en verschillende agrarische ondernemers die kansen grijpen in de recreatie. Veel ZZP’ers voelen zich ook goed thuis in Bunnik.

Meer fysieke ruimte nodig

Met de groei van het aantal huizen in Bunnik en omgeving groeit ook de behoefte aan goede vestigingsplekken voor bedrijven. Niet alleen voor startende of groeiende bedrijven, maar ook voor bedrijven die niet meer passen in onze dorpen, zoals garagebedrijven of landbouwbedrijven. Ook voor de ontwikkeling van het stationsgebied hebben we schuifruimte nodig: nieuwe plekken voor bedrijven, zodat er ruimte ontstaat voor woningbouw in de dorpscentra en bij station Bunnik.

Al jaren wordt gesproken over van een nieuw bedrijventerrein in de oksel van de A12 en de N229. D66 Bunnik wil daar nu werk van maken. Het moet niet zo maar een bedrijventerrein worden. D66 Bunnik heeft een werklandschap voor ogen dat past in huidige tijd, dat duurzaam is, ingepast wordt in het groen en tevens als geluidswering voor nieuwe woongebieden dient. Samen met de provincie en de regio werken zetten we onze schouders er onder.

De locatie voor een groen bedrijvenpark.

De locatie voor een groen bedrijvenpark. Beeld: Google Maps

Je mag wat verwachten van de gemeente

Van het bedrijfsleven verwachten we dat ze met hun tijd mee gaan, hun bedrijven verduurzamen, zelf energie op te wekken en medewerkers stimuleren om met OV te reizen of te fietsen. Van de gemeente mag het bedrijfsleven een faciliterende houding verwachten: een eerste aanspreekpunt voor bedrijven, ondersteunend, pragmatische en zonder overbodige regels.