Neem leefwereld van inwoners als vertrekpunt

Grote uitdagingen

De uitdagingen waar we voor staan zijn groot. Van het bestrijden van (energie)armoede en het voorkomen van hittestress, het versterken van ons landschap en de biodiversiteit samen met het zorgen voor voldoende voedsel, tot ruimte om veilig te fietsen en te spelen in de buurt.

Beleid is versnipperd …

Beleid van de gemeente sluit slecht aan op de leefwereld van jou als inwoner. Want een beleidsdocument van de gemeente is ingewikkeld en beschrijft vaak slechts één deel van de opgave. Kortom één puzzelstukje. Maar als inwoner wil je niet puzzelen, je wilt een begrijpelijk eindplaatje: een fijne buurt!

… en de uitvoering ook

Versnipperd beleid maakt het onmogelijk om zaken in samenhang uit te voeren. Daarom lijkt het zo vaak of de gemeente tegenstrijdige dingen doet. Het verklaart ook waarom binnen een jaar soms een straat twee keer wordt opengelegd. Elke afdeling heeft zijn eigen taken, zijn eigen planning.

Het kan en moet anders: neem de buurt als vertrekpunt

De oplossing ligt in een totaal andere benadering. De gemeente moet niet per onderwerp beleid willen maken, maar het dorp of de buurt als vertrekpunt nemen. Hoe zit de buurt in elkaar? Van bodem en gebouwen tot bewoners. Samen maakt dat het DNA van de buurt. Natuurlijk komen in elke buurt de eerdergenoemde uitdagingen langs. Welke het belangrijkst is, blijkt in de praktijk per buurt verschillend.

Daarom wil D66 Bronckhorst het DNA van de buurt, jouw leefwereld dus, als vertrekpunt nemen. Wat ons betreft bepaalt de buurt samen welke uitdaging of knelpunt in jullie buurt het eerst aangepakt moet worden.