Meer aandacht nodig voor HOE zaken worden opgelost

D66 Bronckhorst wil staan voor duurzame, gezonde en leefbare gemeenschappen realiseren. Voor nu en volgende generaties. Wij hebben eerder als Raad gekozen voor een gebiedsgerichte aanpak. D66 Bronckhorst wil daarom het dorp of de buurt als vertrekpunt nemen. Iedere gemeenschap zit tenslotte anders in elkaar.

Afgelopen raadsvergadering is de meerjarenbegroting 2024-2027 vastgesteld. Daarin zou voor iedereen duidelijk, doelen acties en geld makkelijk leesbaar bijeen moeten komen. Maar dat gebeurt niet. D66 Bronckhorst vindt dat dit anders moet. Op een manier zoals veel andere gemeenten ook gebruiken. Namelijk door op te schrijven:

-Wat willen we bereiken?
-Wat gaan we daarvoor doen?
-Wat mag het kosten?

En dan later in het jaar bij de verantwoording van het gevoerde beleid:

-Heeft de gemeente bereikt wat ze wilde bereiken?
-Heeft de gemeente gedaan wat zij wilde doen?
-Heeft wat er bedacht was gekost wat het zou kosten?

Houvast en samenhang

Door dit college wordt helaas niet gewerkt op deze duidelijke manier.  De drie W en H vragen hierboven bieden houvast en samenhang. Niet alleen voor de ambtenaren die de begroting schrijven maar vooral aan jou als inwoner.

Daarom heeft D66 Bronckhorst het college opgeroepen hun stukken in de toekomst anders op te stellen. Zodat voor iedereen is te volgen wat er daadwerkelijk gebeurt. Deze werkwijze voorkomt mooie vrijblijvende praatjes. En geeft wel aandacht aan HOE vraagstukken in jouw gemeenschap daadwerkelijk worden opgelost. En dat wil je toch weten als inwoner?