Gezonde keuzes in Bronckhorst?

Het college vraagt de gemeenteraad om de nota Lokaal Gezondheidsbeleid vast te stellen. Het doel van dat beleid is u te helpen om gezonde(re) keuzes te maken.

In het voorgestelde beleid missen wij wat het college nu het belangrijkste vindt om te gaan doen. In de nota staat van alles opgesomd: zowel wat we al doen als nieuwe dingen. Kriskras door elkaar en zonder logische volgorde. Daar zitten ook goede onderwerpen tussen zoals valpreventie, wat voor ouderen natuurlijk heel belangrijk is. Maar nergens maakt het college duidelijk voor welke onderwerpen ze echt kiest.

Vrijwilligers dragen onze gemeenschappen
Wij hebben meer vrijwilligers in Bronckhorst nodig. Een groot deel van ons welzijn komt vanuit onze dorpsactiviteiten en ons verenigingsleven. Die activiteiten draaien op vrijwilligers, op noaberschap. Onze zeer betrokken vrijwilligers willen graag blijven helpen, maar door de vergrijzing zijn er steeds minder.

Te weinig geld voor preventie
D66 Bronckhorst wil dat u zo lang mogelijk mee kunt blijven doen in onze samenleving. Inwoners die gezond zijn, kunnen langer zelfstandig blijven wonen. Inwoners die gezond zijn hebben bovendien minder zorg nodig. Dat is veel fijner voor u als inwoner en ook goedkoper voor de gemeente.

Onze gemeente geeft weinig geld uit aan welzijn: ongeveer de helft van het landelijk gemiddelde. In de nota zien wij dat onze gemeente maar €5000,- per jaar reserveert voor preventie. Slechts €5000,- voor onze verenigingen die op één of andere manier het beleid uit de nota ondersteunen. Wij vinden dat veel te weinig.