Eindelijk een nieuwe aanpak voor ondersteuning verenigingsleven

Ons verenigingsleven is zeer belangrijk voor de leefbaarheid in onze kernen. Dat bleek ook weer tijdens de politieke avond van 14 september. Maar liefst vijf insprekers deelden daar hun inzichten met de gemeenteraadsleden. Het thema leeft.

Als D66 Bronckhorst worstelen wij wel met de vragen: hoe nemen wij alle geluiden mee die leven in onze gemeenschappen, en hoe verdelen we de koek? Geld kunnen wij maar één keer uitgeven en dat kan alleen als je alle belangen goed met elkaar afweegt.

De richting die het college op wil, is duidelijk. Positief staat D66 Bronckhorst tegen de keus voor een brede aanpak met veel ruimte voor participatie vanuit het verenigingsleven.

Maar cultuur is onzichtbaar

Waar we niet blij van worden is dat cultuur (bijv. onze muziekverenigingen) niet voorkomt in deze nota. Terwijl muziek, dans en toneel – als voorbeelden – zo’n belangrijke rol spelen in onze gemeenschappen. Ook andere partijen uit het zogenaamde maatschappelijke middenveld ontbreken. Bijvoorbeeld de plattelandsvrouwen. Wij vinden dat onbegrijpelijk en niet uitlegbaar naar onze inwoners. Eigenlijk gaat het voorstel alleen over sport. Nog specifieker: het gaat vrijwel enkel over sportaccommodaties. Kortom mensen met hun behoeften staan niet centraal. Dat moet anders. Daarvoor is een ander soort denken nodig.

Gemiste kans

Het huidige voorstel doet geen recht aan de rijkdom van ons verenigingsleven. Wij pleiten voor een aanpak waar heel ons verenigingsleven baat bij heeft. Kortom college: kijk breder. Anders mis je de kans om echt vitale gemeenschappen te realiseren.