Een ander groot knelpunt waar onze gemeente mee kampt is de spoorse doorsnijding met meerdere overgangen op vitale wegen. Daardoor zijn er vele, ook verkeerstechnische en gezondheidsproblemen ontstaan. In de optiek van D66 is het aanleggen van tunnels slechts het beperkt oplossen van een deel van alleen het verkeersprobleem. Het verleggen van het spoor lost alle problemen van de spoorse doorsnijding op terwijl dat nauwelijks meer geld kost dan de aanleg van tunnels en het aanpassen van de aangrenzende infrastructuur.
D66 vindt het dan ook onaanvaardbaar dat het Rijk voornemens is om de noordelijke aftak van de Betuwelijn via Twente, en dus ook door het hart van Borne met 5 overwegen, wil laten lopen. Daar zijn wij faliekant tegen! Immers nu al neemt het goederenvervoer, ook met gevaarlijke stoffen, in Twente gemiddeld met meer dan 10% per jaar toe. Mocht die aftakking er toch komen dan zal dat de eerst komende jaren na aanleg met wel 20 a 30% zijn.
Zeker ook om die reden is D66 is voorstander van het verleggen van het spoor, ook al omdat nu zich een unieke kans voordoet om deze aan te leggen in combinatie met de Vloedbeltverbinding. Van Almelo naar Hengelo tussen de A35 en de Vloedbelt-verbinding in waar meer dan voldoende ruimte voor is.
Als de verkeerseffecten van de Vloedbeltverbinding bekend zijn, is het ook gewenst dat, ook op basis van die gegevens, er opnieuw de toenmalige belofte van “er komt een Knip in de rondweg” wordt uitgewerkt en zo mogelijk wordt gerealiseerd. Ook dan moet de snelheid op de N743 over de gehele lengte binnen onze gemeente wordt verlaagd naar maximaal 50 km/uur.
Het is noodzakelijk om veilige en betere oversteekmogelijkheden, ook voor voetgangers van, naar en in de Bornse Maten naar het centrum te maken maar ook goede voorzieningen daarvoor, in overleg met de inwoners, in Zenderen.
Om de toekomstige aantrekkelijkheid van Borne te waarborgen zal een nadere studie moeten aangeven of eenrichtingverkeer in en in de directe omgeving van het centrum een goede en duurzame oplossing daarvoor is.