Ledendiscussie over vuurwerk.

Beeld: Jan de Wit

Tijdens het thema gedeelte van de ledenvergadering van 19 november 2022 hebben de leden uitgebreid gesproken over verschillende onderwerpen. Wat is de mening van de aanwezige leden over vuurwerk tijdens oude en Nieuw?

Gecentraliseerde aanpak

Het gebruik van vuurwerk staat al jaren ter discussie, met zorgen over veiligheid en geluidsoverlast.

Inmiddels wijken omliggende steden zoals Arnhem en Nijmegen af van het landelijke beleid door eigen regels in te voeren. Dit gebrek aan uniformiteit leidt tot verwarring en vraagt om een eenduidiger beleid. Lingewaard en Overbetuwe zouden zich moeten aansluiten bij Arnhem/Nijmegen om een meer gecentraliseerde aanpak te creëren.

Instellen meldpunt

Een van de grootste uitdagingen is de handhaving van de regelgeving, vooral als het gaat om illegaal vuurwerk. Er is behoefte aan een effectievere manier om de regels te handhaven, zoals het instellen van een meldpunt waar mensen anoniem illegaal vuurwerk kunnen melden.

Gemeenschappelijke shows

Om het aantal incidenten terug te dringen kunnen meer vuurwerkvrije zones worden ingesteld, terwijl er alternatieve manieren worden geboden om feest te vieren, zoals gemeentelijke drone- of vuurwerkshows. Een totaalverbod is er nog niet, maar er kunnen wel stappen in de richting worden gezet, omdat duidelijk is dat een meer centraal punt wenselijk is.

Lokale ondernemers moeten tijdens deze overgang worden gesteund en er moeten alternatieve evenementen worden aangeboden.
Zoals bij elke cultuuromslag zijn onderwijs en betrokkenheid van de gemeenschap van vitaal belang. Een vuurwerkverbod kost tijd, maar door samen te werken kunnen we een veiliger, rustiger en plezieriger nieuwjaarsfeest voor iedereen bereiken.