Waterbewustzijn ter Lering en Vermaak

Bij de opening van de Open Monumentendag op zaterdag 12 september werd ik door een van onze inwoners begroet met de zin; “Ha wethouder Monhemius, het zal zo wel weer gaan regenen…” De man lachte er hartelijk bij en doelde op de opening van een fase van de Zuidpolder deze zomer waarbij het pijpenstelen regende. Ondanks de regen, kijk ik nog met veel plezier terug op die opening. Het buitengebied van Barendrecht gaat er steeds mooier uitzien en de kinderen genoten zichtbaar van de spelletjes die voor hen georganiseerd waren en trokken zich weinig aan van al het water. Zo leek het tenminste. Tijdens de Open Monumentendag begon het pas aan het einde van de dag iets te miezer regenen. Dus dat viel reuze mee! Wel was er die middag een bijzondere activiteit op het water van het Saenredameiland waar ik met de hulp van de waterscouts van Fridtjof Nansen ankers te water mocht laten om twee sculpturen de komende maanden op hun plaats te houden. En het klopt (helaas) wel een beetje dat het vaak regent als ik ergens kom. Zo regende het ook behoorlijk tijdens een waterles die ik eind augustus bijwoonde. Opmerkelijk ook hier was dat de schoolkinderen er weinig last van leken te hebben. Vol enthousiasme stonden ze met elkaar langs de waterkant met hun schepnetjes. En er werd van alles en nog wat uit het water gehaald. Naast kleine visjes en waterplanten kwamen er ook flinke kevers, slakken en andere beestjes uit het water. De kinderen en ook ik wisten niet dat er zo’n grote verscheidenheid aan diertjes leeft in de Barendrechtse sloten. Toch is het goed dat we ons daar bewust van zijn. Waterbewustzijn is een thema dat de komende jaren steeds belangrijker zal worden. Door de klimaatverandering zullen we steeds vaker periodes krijgen van grote regenval die afgewisseld worden met periodes van extreme droogte. In Barendrecht houden we hier met de aanleg van onze wijken rekening mee en in de Zuidpolder komt een Klimaatbuffer om deze grote schommelingen in watertoevoer op te vangen. Kortom: Waterbewustzijn verdient onze aandacht want om ons heen kunnen we genieten van plassen en sloten maar dienen we ook bewust te zijn van de gevaren. Om die reden is het belangrijk dat onze jeugd al op jonge leeftijd leert zwemmen en weet wat er in en om het water leeft.