Kerstboodschap van de voorzitter

Beste partijgenoten,

Op deze eerste kerstdagochtend, terwijl jullie waarschijnlijk uitslapen, cadeautjes uitpakken of van een lekker ontbijt genieten, wil ik jullie, namens het partijbestuur van D66 Barendrecht, een mooi kerstfeest en een zeer voorspoedig 2017 toe wensen. D66 Barendrecht sluit een nogal bewogen jaar af. Het college viel, Ingeborg Monhemius raakte haar wethouderschap kwijt, het afdelingsbestuur stapte op en het leek er even op dat er van D66 Barendrecht slechts een ruïne was overgebleven. Ook al was het gebouw in puin, het mooie van een ruïne is dat de fundamenten er nog staan. Zoals het reglement voorschrijft is er direct een algemene ledenvergadering georganiseerd en deze vond plaats op 24 november jongstleden. Tijdens deze bijeenkomst is er een nieuw bestuur gekozen. Deze club mensen hebben zich verenigd in de metafoor van de feniks, die uit haar as herrijst. Met elkaar vormen zij nu de kop, de vleugels en de staart van het partijbestuur. Niet in de laatste plaats hebben de drie fractieleden hun energie en betrokkenheid ingezet om samen met het nieuwe bestuur er vanaf dat moment iets moois en dynamisch van te maken. De ruïne is dan ook een kort leven beschoren geweest en sinds 24 november is de passie en energie weer helemaal terug. En dat komt zeer goed uit want er is veel werk aan de winkel.

Om te beginnen zijn we druk met het schouwen en herzien van de interne organisatie. Tegelijkertijd dienen zich twee belangrijke momenten aan. Aankomend voorjaar zijn de landelijke verkiezingen, en volgend voorjaar zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Vooral de laatste verlangt van ons procedureel veel aandacht. Over het verloop daarvan zullen we uiteraard de leden berichten. Politiek betrokkenheid en geëngageerd zijn, betekent niet dat we alleen maar serieus met elkaar aan de gang zijn. Maatschappelijke betrokkenheid en het zoeken van het debat met elkaar kan uitstekend in een plezierige en open sfeer plaatsvinden. Elkaar vertrouwen, inspireren en motiveren zijn ingrediënten om onze politieke creativiteit met elkaar te delen en volop de ruimte te geven. Wij streven naar een open en transparante communicatie, die het vertrouwen in elkaar telkens weer bevestigt. Hoewel er een zekere scheiding tussen de raad en de partij bestaat, is ons streven om vooral de overeenkomsten, overeenstemming en de samenwerking te zoeken. In dat warme bad dat al aardig op temperatuur begint te komen zal het fijn zijn om met elkaar onze sociaal democratische ideeën te kunnen beleven, pragmatisch te maken en deze in te zetten voor onze prachtige gemeente.

Het D66 ledenaantal groeit, ook in Barendrecht, en is het belangrijk om regelmatig van ons te laten horen. Wij zullen de leden berichten sturen in de vorm van nieuwsbrieven. Daarin zal ook aandacht zijn voor de landelijke activiteiten. Zo vind je in deze mail bij voorbeeld de agenda van het congres (Nieuwegein, 28 januari, meer info: https://test-wp2.local/over-congres-105/ ).Bestuursleden van D66 Barendrecht gaan hiernaartoe. Het is mogelijk dat je zelf plannen hebt om te gaan. Als je het op prijs stelt kunnen we samen optrekken en gezamenlijk reizen (denk b.v. aan NS kortingskaarten? Carpoolen?). Stuur in dat geval een mail naar: [email protected].

Ter afsluiting van deze mail wil ik de leden van harte uitnodigen om dinsdag 3 januari aanstaande de nieuwjaarsreceptie van de gemeente te bezoeken. Ingeborg Monhemius heeft op 20 december afscheid genomen van de raad. Zij neemt tijdens de nieuwjaarsreceptie afscheid van haar ambtelijke netwerkcontacten. Wij zullen daar ook aanwezig zijn, maken graag kennis met je en zullen je waar nodig informeren over de actuele agenda.

Met groot enthousiasme zien wij het nieuwe jaar 2017 tegemoet. We kijken ook uit naar een ontmoeting met jou.

Hartelijke groeten, namens het bestuur

Eric Verstraaten - van Beek

(Voorzitter D66 Barendrecht)

Informatie over congres105, 28 januari aanstaande: