Stemverklaring windmolens Zuidoost

Tijdens de vergadering van 9 juli stemde de stadsdeelcommissie Zuidoost over een advies over mogelijke plaatsingsgebieden van windmolens in Zuidoost. Lees hieronder de stemverklaring van Claudia Esajas

“D66 onderschrijft de noodzaak van duurzame energie en steunt de ambities van onze stad om vooruitstrevend te zijn op het gebied van milieu en duurzaamheid. Wij werken daar graag aan mee. Echter, er zijn ook zorgen die wij naar voren willen brengen.

Van de oorspronkelijke 13 zoekgebieden zijn alleen het Westelijk Havengebied en Zuidoost overgebleven. Gezien de toch al kwetsbare positie van onze inwoners is het noodzakelijk om goed uit te leggen waarom Zuidoost in tegenstelling tot bijna alle andere stadsdelen toch als een geschikte locatie wordt beschouwd. D66 vindt dat dit onvoldoende onderbouwd is. Er zijn geen praktijkvoorbeelden waaraan dit getoetst kan worden en veel zal uitgevonden moeten worden in de praktijk. Alleen een geluidsnorm geeft onvoldoende zekerheid over wat dit betekent voor de afstand tot de woningen en er is nog geen duidelijkheid over consequenties van de hoogte van de windmolens.

Geluidsnorm en Afstand tot Woonhuizen: Alleen voldoen aan de geluidsnorm van 45 dB Lden geeft onvoldoende zekerheid over de daadwerkelijke impact op de bewoners. Windmolens hoger dan 200 m zo dicht op woningen is niet eerder gedaan. Daarnaast is er in andere steden gebruik gemaakt van een afstandsnorm. Het is essentieel om rekening te houden met de visuele impact en horizonvervuiling die windmolens met zich meebrengen vooral in een stedelijke omgeving.

Hoogte van de Windmolens: Er is nog geen duidelijkheid over consequenties van de hoogte van de geplande windmolens. De gemeente stelt dat een hogere windmolen geen andere impact heeft maar dit kan pas in de praktijk ondervonden worden. Dit is een belangrijk aspect aangezien hogere windmolens meer visuele overlast kunnen veroorzaken en een grotere impact hebben op de skyline van Zuidoost.

Dichtbevolkt en Kwetsbaar Gebied: Zuidoost is een van de meest dichtstbevolkte en sociaal-economisch kwetsbare gebieden van Amsterdam. De introductie van windmolens kan de leefomstandigheden van bewoners verder onder druk zetten. Bewoners van Zuidoost hebben recht op een gezonde en aangename leefomgeving net als bewoners in andere delen van de stad.

Recreatiegebied Gaasperplas: De Gaasperplas is een cruciaal recreatiegebied voor veel inwoners van Zuidoost vooral voor diegenen die niet de middelen hebben om op vakantie te gaan. Dit gebied biedt ruimte voor ontspanning en draagt bij aan de fysieke en mentale gezondheid van de bewoners. Het plaatsen van windmolens in de nabijheid zou de kwaliteit

Het is opvallend dat in andere stadsdelen geen zoekgebieden zijn aangewezen vanwege mogelijke negatieve effecten terwijl Zuidoost ondanks vergelijkbare of zelfs grotere nadelen wel wordt aangewezen. Dit roept vragen op over de gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid van de besluitvorming: waarom zou Zuidoost wel geschikt zijn voor windmolens waar andere delen van de stad wel worden beschermd?

Hoewel wij de vooruitstrevende milieudoelstellingen van onze coalitie steunen moeten we een balans vinden tussen duurzaamheid en de leefbaarheid van onze stadsdelen. De keuze voor de haven als zoekgebied toont aan dat er alternatieven zijn waar de impact op bewoners minimaal is.”

Je kunt de hele vergadering hier terugkijken. De windmolens zijn agendapunt 8. Het debat over de molens vond plaats tijdens de vergadering van 25 juni, die hier terug te kijken is. Ook hier zijn de windmolens agendapunt 8.