Eindelijk weer een nieuwe wind in Alphen-Chaam

D66 doet voor de eerste keer mee aan de verkiezingen in Alphen-Chaam.  Met ons als nieuwe speler in het veld liggen alle opties weer open. Wij willen echte verandering op het gebied van natuur, energietransitie en wonen.

05.03.2022

Alle partijen zetten min of meer in op de bouw van woningen, herstel van de natuur, terugdringen van de verkeersoverlast, betrekken van de inwoners bij de gemeente, aanpakken van ondermijning, cohesie tussen de dorpskernen en een zelfstandige gemeente. Maar wat D66 betreft moet de gemeenteraad bij de uitvoering van het beleid de teugels veel meer in handen nemen en veel actiever sturen op het doorvoeren van veranderingen.

D66 vindt op de eerste plaats dat de stikstofuitstoot actief moet worden teruggebracht. De uitstoot van stikstofoxiden en ammoniak moet snel significant omlaag. Indien dit onvoldoende lukt, dan is er geen ruimte voor nieuwbouw, geen uitbreidingsmogelijkheden voor ondernemers en geen bestaanszekerheid voor boeren en tuinders.

Nu leiden veel wegen naar Rome. De wegen die de huidige partijen hebben gekozen, blijken echter doodlopend. Voor D66 komt het er op neer dat we de natuur en biodiversiteit herstellen, het autogebruik terug dringen, de energietransitie versnellen en omschakelen naar bio- en kringloop landbouw en veeteelt in onze gemeente. Door dit te doen, maken we ruimte voor het bouwen van passende woningen, uitbreidingsmogelijkheden voor ondernemers en geven we boeren en tuinders bestaansrecht.

Wat D66 betreft mag dat best af en toe tot het nodige vuurwerk in de gemeenteraad leiden zolang we maar respectvol met elkaar omgaan, luisteren naar elkaars argumenten en inwoners meenemen in het proces. Samen zijn we de gemeente, samen zorgen we voor de gemeente en samen maken we het verschil voor nu en in de toekomst.

Marie-Louise Aarts, Lijsttrekker D66 Alphen-Chaam
Theo Knijff, kandidaat raadslid