Speerpunten

Alkmaar, een duurzame gemeente waar
we doen wat we kunnen voor een mooie toekomst voor iedereen.

We zijn een duurzame stad

Klimaatverandering is een belangrijke bedreiging voor de bewoners van Alkmaar in de 21ste eeuw en ook voor de toekomstige generaties. De omvang van deze verandering gaat de omvang van Alkmaar en zelfs van heel Nederland verre te boven. Wat we wel kunnen en moeten doen is onze bijdrage leveren aan het tegengaan van die dreiging en zo mogelijk anderen inspireren om hetzelfde te doen.

We zorgen voor onze inwoners

We zijn een gemeente die zorg heeft voor hen die dat nodig hebben. Een gemeente die haar huidige en toekomstige inwoners, zo divers als we zijn, helpt om hun gezondheid, hun talenten en vaardigheden te ontwikkelen. We zijn een gemeente met inclusief onderwijs. Er is ruimte nodig voor sociale huur, middenhuur en voor eengezinswoningen met een tuin. Een gemeente waar ouderen een keuze hebben om thuis te blijven wonen omdat de woning levensloop-bestendig is en de zorg dichtbij geregeld is. Een gemeente waar het veilig is om te kunnen zijn wie we zijn.

Een betrouwbaar en open bestuur dat luistert naar haar inwoners

Een gemeentebestuur dat gesprekken organiseert met inwoners over hun leefomgeving en hoe ze die willen verbeteren. Wat hun zorgen zijn, hoe we elkaars standpunten en verschillende belangen kunnen erkennen en dichter bij elkaar kunnen brengen. Een gemeente met een bestuurscultuur die gericht is op vertrouwen en transparantie. Een gemeente die zijn financiën op orde heeft; geld uitgeven waar het kan, bezuinigen als het moet.

Onze speerpunten

• Investeren in het klimaat
  • Preventie in zorg en veiligheid
  • Iedereen een dak boven het hoofd