Niet kort door de bocht in Alkmaar

Op 15 juli is er in de raad een debat gevoerd over de mobiliteitsvisie Alkmaar 2040. D66 staat achter deze visie en is tevreden dat de mobiliteitsvisie uiteindelijk met een duidelijke meerderheid is aangenomen.

Balans in het verkeer

D66 is als sociaal liberale partij  altijd op zoek naar de balans tussen individuele vrijheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bij de mobiliteit gaat het kort door de bocht tussen de wens van de inwoners die het gaaf vinden om met de auto door de stad te gaan en inwoners die daar liever ruimte zien voor de fiets en voetgangers. Balans tussen  veel aandacht voor de auto en voor juist veel aandacht voor de fiets.

Die zoektocht naar balans ziet D66 terug in de mobiliteitsvisie. Er is  aandacht voor de individuele wens om vrijheid te hebben in keuze van vervoersmiddel en er is aandacht voor de maatschappelijke verantwoordelijkheid om te komen tot een goede bereikbaarheid, en het algemeen belang voor een veilige mobiliteit en leefbare gemeente.

De mobiliteitsvisie is dan ook in grote lijnen gericht op veiligheid voor fietsers en voetgangers in de binnenstad en woonwijken. Hiervoor is er in de visie veel aandacht voor meer 30 km straten in de binnenstad en in woonwijken. Hierdoor wordt de auo gestimuleerd om juist via de ring zich te verplaatsen naar ander wijken in plaats van dwars door de stad. Deze insteek is goed voor en schonere lucht en een leefbare stad. D66 is daar enthousiast over.

Kanaalkade, Alkmaar - Beeld: ConnyvS

Ook balans bij de uitvoering van de visie

Dan de hoe vraag. D66 wil ook dat hierbij steeds gezocht wordt naar de balans tussen de vrijheid van keuze en de maatschappelijke verantwoordelijkheid die wij als bestuur hebben voor een veilige en leefbare omgeving.

D66 heeft er op aangedrongen om bij de uitvoering steeds de samenhang tussen alle uitvoeringsactiviteiten te bewaken. Want alleen die samenhang zorgt voor het bereiken van de in de visie genoemde doelen over veiligheid, leefbaarheid en een schonere lucht.

De coalitiepartijen OPA en BAS hebben tijdens de vergadering een amendement ingediend die er op gericht is om de 50 km voor de kanaalkade sowieso te behouden. D66 had daar een andere mening over en stemde tegen dit amendement.
Er gebeuren namelijk nogal eens ongelukken op de Kanaalkade. Volgens D66 moet het uitganspunt dan ook zijn veiligheid en leefbaarheid, niet snelheid. Dus laat het eerst onderzoeken hoe de veiligheid het beste kan worden gerealiseerd en op basis daarvan bepalen of het een 30 km weg moet worden of een veilige 50 km weg kan zijn. Het amendement heeft het uiteindelijk niet gehaald.

Een veiligere en leefbare stad

De mobiliteitsvisie 2040 bevat een aantal punten uit ons verkiezingsprogramma. Zo wordt de auto onder andere door meer 30 km straten in de stad gestimuleerd de randweg te nemen in plaats van door de stad te rijden, dus minder verkeer door de binnenstad en acties voor eenbetere doorstroming op de randweg. Er zijn plannen voor een duurzame stadslogistiek en er is veel aandacht voor de veilig fietsen en wandelen in en leefbare stad en woonwijken. D66 Alkmaar is dan ook tevreden met de mobiliteitsvisie 2040 en heeft er vertrouwen in dat de uitvoering een duidelijke verbetering zal opleveren voor de veiligheid en leefbaarheid in de stad en de woonwijken van onze mooie gemeente.

Raadsleden Streven Smit en Jens van Gorp op pad Beeld: ConnyvS