Zes maanden geen bus: “we kunnen geen kant op”

Door werkzaamheden op het Oosteinde en de Herenstraat in Wateringen heeft een groot deel van Wateringen en Wateringse Veld zes maanden geen busverbinding meer. De voorgestelde omleiding voldoet niet, vinden de D66-fracties in Westland en Den Haag die daarover schriftelijke vragen hebben gesteld aan hun colleges.

Beeld: EBS

“Met de reconstructie hebben we geen moeite, dat moet gebeuren”, zegt het Westlandse steunraadslid Maxim van Ooijen, “maar wat EBS wil met bus 30, omleiden via de Schaapweg, de Leyweg en de Erasmusweg, zorgt ervoor dat overstappen in Naaldwijk en Rijswijk niet meer goed gaat. Ook raakt Wateringse Veld afgesloten van Wateringen, waardoor onze winkeliers veel klanten dreigen te verliezen. De enige oplossing van het college is een taxibus die een keer per uur van De Ark naar het Plein rijdt, mits je die vooraf hebt gereserveerd. Dat is geen serieus alternatief.”

Peter Mekers, raadslid van D66 Den Haag is ook niet gelukkig met de omleiding: “In Wateringse Veld raken we twee belangrijke bushaltes kwijt waarvan ontzettend veel inwoners gebruik gaan maken. Lijn 30 is onze directe verbinding tussen Wateringse Veld, Ypenburg en Leidschenveen die veel wordt gebruikt door studenten van ROC Mondriaan en forenzen. Die kunnen nu zes maanden lang geen kant op. We weten ook dat Wateringse Veld nog onder de Wateringse kerken valt. Die zijn dus ook een half jaar aan hun lot overgeleverd.”

De overgebleven bus- en tramlijnen in het gebied zijn geen goed alternatief. De haltes zijn te ver lopen en de lijnen komen niet langs de treinstations en belangrijke instellingen die met lijn 30 wel te bereiken zijn. De twee D66-fracties zien meer in pendelbussen tussen Wateringen Plein en het eindpunt van lijn 16 en 17 en tussen het Oosteinde en Rijswijk.