Nieuwe moskee mooi en duurzaam

Zaterdag 23 september was het Burendag. In Wateringen deed het Islamitisch Cultureel Centrum Wateringen (ICCW) de deuren open. Deze dag was uitgekozen om het ontwerp voor de nieuwe moskee die op de plek van De Eendenburcht gebouwd gaat worden, aan de buren te presenteren.

Beeld: D66 Westland

Er was een zeer grote belangstelling van de Wateringers en ook de gemeenteraad en het college waren goed vertegenwoordigd. Het oude pand, het voormalige Gemeentelijk Elektriciteits Bedrijf van de gemeente Wateringen, was sinds 1985 in gebruik door de islamitische gemeenschap in het dorp, maar was al jaren te klein en ook bouwtechnisch niet meer geschikt voor samenkomsten.

Beeld: D66 Westland

Voor en tijdens de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen heeft D66 Westland zich tot het uiterste ingespannen om de verkoop van De Eendenburcht en de bouw van het nieuwe pand te realiseren. “We zijn heel blij dat het gelukt is”, zegt steunraadslid Maxim van Ooijen, “het nieuwe pand is een heel mooi ontwerp en ook heel duurzaam. Er komen warmtepompen en zonnepanelen en ook een sedumdak. We hopen dat heel snel met de bouw kan worden begonnen.”