“Maatregelen Ambachtsweg érg creatief”

De gemeenteraad van Westland heeft op 21 september 2021 met instemming van D66 Westland besloten om de Ambachtsweg weer voor alle verkeer open te stellen. Hierbij werd als voorwaarde gesteld dat het college met creatieve oplossingen zou komen om de verkeersveiligheid te verhogen.

Kruispunt Ambachtsweg De Rusthoek Beeld: HVWK

Héél erg creatief

“Zó veel plantenbakken midden op straat zetten is wel héél erg creatief. Deze hadden wij niet zien aankomen”, zegt steunraadslid Maxim van Ooijen.

Geen drempels

Het maken van een knik in de weg met plantenbakken is een veelgebruikte oplossing om de snelheid te remmen. Van Ooijen: “Dat doe je een of twee keer in een straat en dat werkt vrijwel altijd. Op de Ambachtsweg kan je geen drempels leggen omdat een aantal huizen niet op heipalen is gebouwd. De trillingen van de auto’s op de drempels kunnen huizen beschadigen. Maar er moet toch een andere oplossing zijn dan om de paar meter een betonnen plantenbak neerzetten?”

Vragen aan college

De D66-fractie heeft vragen aan het college gesteld over deze oplossing, maar wil ook weten welke creatieve oplossingen het niet hebben gehaald en waarom niet. Ook wil de fractie weten met welke omwonenden er is overlegd.

Laan van Wateringse Veld

De motie vroeg ook om overleg met Den Haag over de kruising Noordweg-Laan van Wateringse Veld, waar het verkeer heel vaak vast staat. “Ik zie in deze verkiezingscampagne dat Haagse kandidaten uit Wateringse Veld zich hier ook druk over maken”, zegt Maxim van Ooijen, “we zijn inmiddels een half jaar verder en ik wil wel eens weten of er überhaupt al gepraat is met de buren over dit knelpunt. Ik vrees dat dit nog niet is gebeurd.”