‘Maai Mei Niet’

D66 wil dat het college van de gemeente Westland niet maait in de maand mei en meedoet met de actie ‘Maai Mei Niet’. De fractie heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college. Hiermee wil de fractie aandacht vragen voor het belang van biodiversiteit en aandringen op aanpassingen in het maaibeleid om biodiversiteitsverlies tegen te gaan.

Nederland loopt wereldwijd voorop in biodiversiteitsverlies, en ook in Westland neemt de biodiversiteit af. Ondanks eerdere toezeggingen van het college om bewuster te maaien, ontvangt D66 Westland nog regelmatig meldingen van intensief maaien op plekken waar dit niet strikt noodzakelijk is voor de verkeersveiligheid.

“D66 Westland ziet het maaibeleid als cruciaal voor biodiversiteit,” zegt D66-raadslid Ilse Daalhof. “We willen weten hoe het staat met het maaibeleid en welke stappen nog nodig zijn. Het is zonde dat we groen weer plat maaien in het tijd dat het zo prachtig uitloopt, dit gaat ten koste van de biodiverstieit.

De fractie vraagt het college om te verduidelijken welke aanpassingen in het maaibeleid zijn doorgevoerd en roept op om deel te nemen aan de actie ‘Maai Mei Niet’. Deze actie, waarbij in mei minder gemaaid wordt, geeft bloemen en planten de kans om te bloeien, wat gunstig is voor bijen en andere insecten.

“De actie ‘Maai Mei Niet’ biedt een kans voor de gemeente om biodiversiteit te bevorderen,” vervolgt Daalhof. “We hopen dat het college deze kans grijpt en samen met inwoners werkt aan een groenere leefomgeving.”