Leerzaam fractiebezoek Wateringen

Deze raadsperiode heeft de fractie een serie dorpsbezoeken gebracht. Alle elf dorpen zijn bezocht, sommige meermaals. Aan het eind van de vier jaar vond onlangs het laatste bezoek plaats aan Wateringen.

Sociaal makelaar

Een aantal fractieleden waaronder fractievoorzitter Benjamin Hofland gingen op bezoek bij de sociaal makelaar en bij het sportcomplex van Velo. Het bezoek aan de sociaal makelaar vond plaats bij Vitis Welzijn in Terra Nova waar op dat moment de prijsuitreiking van de klaverjasmiddag werd gehouden. Sociaal makelaar Peter van den Berg had de problemen en uitdagingen van Wateringen en de diverse bevolkingscijfers samengebracht in een nieuw kernprofiel, waarvan hij de belangrijkste conclusies deelde.

Wateringen wijkt af

Wateringen bleek op een paar punten af te wijken van de andere dorpen. Zo stijgt het aantal ouderen harder, ligt het aantal nieuwkomers ver boven het Westlands gemiddelde en kampt bijna de helft van de inwoners met overgewicht. Steunraadslid Maxim van Ooijen: “De komende jaren moet er worden ingezet op voorkoming van eenzaamheid, integratietrajecten en gezondheidsvoorlichting. De fractie steunt deze inzet waar zij dat kan.”

Dalende inkomsten

In de bestuurskamer van Velo sprak de fractie met een delegatie van de verschillende onderdelen: voetbal, badminton, handbal, volleybal en de exploitatiestichting. Het was duidelijk dat de afgelopen twee jaar er flink ingehakt heeft. De lockdown heeft de inkomsten enorm laten dalen, met name doordat de grotere activiteiten als carnaval niet door konden gaan. Bij de bestuurders waren er zorgen over het teruglopend aantal vrijwilligers en overlast van hangjongeren op veld zes. Er waren ook plannen om een vaste kracht aan te trekken die moest gaan zorgen voor een optimale bezetting van de accommodatie.

Zware twee jaren

Fractievoorzitter Benjamin Hofland: “De afgelopen twee jaar zijn voor onze sportverenigingen zwaar geweest. De gemeenteraad heeft op voorstel van D66 uitgesproken dat geen enkele Westlandse club in sport of cultuur vanwege corona het loodje moet leggen. Dat is gelukt, maar nu moeten we wel verder. Wij merkten dat deze Velo-bestuurders klaar zijn om de draad weer op te pakken. Als ze daarvoor extra steun van de gemeente nodig hebben, moet de deur van het college openstaan.”