Fiets parkeren aan oorlogsmonument niet netjes

Enige tijd geleden zijn na een lange verbouwing van het (voormalige) gemeentehuis van Wateringen aan de Dorpskade de nieuwe woningen in gebruik genomen. Op de begane grond, in en rond de voormalige raadzaal, zijn een sportschool en een fysiotherapeut gevestigd.

Fietsen geparkeerd aan het oorlogsmonument in Wateringen Beeld: D66 Westland

Beide ondernemingen mogen zich gelukkig verheugen in een grote belangstelling, gezien de flinke hoeveelheid fietsen die er dagelijks gestald wordt. Naast de ingang van het gemeentehuis staat een rij fietsbeugels die vaak allemaal in gebruik zijn. Het gevolg van de drukte is dat bezoekers van het gemeentehuis hun fiets elders op het gemeentelijke plein stallen.

Voor het gemeentehuis staat het Wateringse oorlogsmonument, dat bestaat uit een kunstwerk en een glazen plaat met daarop de namen van de Wateringse en Heulse militairen die tijdens de oorlog omgekomen zijn in Nederland en Nederlands-Indië.

Dagelijks maken bezoekers hun fiets vast aan de plaat. Dit vergroot de kans op beschadiging. Steunraadslid Maxim van Ooijen: “Wij vinden het niet netjes en onnodig dat mensen hun fiets vastmaken aan een oorlogsmonument en wij vinden dan ook dat dit moet worden voorkomen. Overigens vindt D66 dat er bij publieksvoorzieningen altijd voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen moeten zijn. Er zijn wel voorschriften voor het aantal parkeerplaatsen voor auto’s bij voorzieningen, maar voor fietsen zijn die er niet.”

In de komende commissie Ruimte vraagt D66 aan het college welke maatregelen er genomen gaan worden om het partkeren van fietsen aan het oorlogsmonument tegen te gaan. Ook wil de fractie weten of er regels kunnen komen over hoeveel stallingsmogelijkheden voor fietsen er bij gebouwen en voorzieningen moeten zijn.