“Democratie kan niet zonder transparantie”

Westland gaat zich inzetten voor een landelijke website voor verkiezingsuitslagen. Dat staat in een motie die D66 Westland, gesteund door een meerderheid van de gemeenteraad, de komende raadsvergadering gaat indienen.

Gemeenten trekken eigen plan

“Het initiatief komt van een journalist van Trouw, die na de Tweede Kamerverkiezingen op zoek was naar uitslagen per gemeente”, zegt fractievoorzitter Benjamin Hofland, “maar al gauw merkte hij dat elke gemeente zijn eigen plan trekt bij de verkiezingen. Er bleken gemeenten te zijn die de uitslagen niet op de website zetten en waar je langs moest komen om ze in te zien. Andere zetten alles in een grote bulk op de website en dan mag de burger het uitzoeken. Dat moet beter kunnen.”

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Democratie kan niet zonder transparantie

Het initiatief is inmiddels door een aantal gemeenteraden overgenomen, naast Westland onder andere Leeuwarden, Heemskerk en Lingewaard. Hofland: “Verkiezingen zijn het belangrijkste in onze democratie en democratie kan niet zonder transparantie. Kiezers, maar zeker ook journalisten, moeten kunnen controleren hoeveel stemmen er zijn uitgebracht op een kandidaat of partij. Wij verwachten dat de VNG en de Kiesraad dit signaal van ons oppakken en er snel mee aan de slag gaan.”