D66 zet in op begrijpelijke brieven en beter contact voor inwoners

D66 Westland wil dat inwoners van Westland gemeentelijke brieven beter kunnen begrijpen en makkelijker contact kunnen opnemen bij vragen. Dat was de inzet van raadslid Ilse Daalhof tijdens de commissie Bestuur en Economie.
 
“Een brief die je niet begrijpt kan grote gevolgen hebben,” zegt Daalhof. “Mensen kunnen een kans mislopen of raken onzeker omdat ze niet weten wat de gemeente van hen verwacht. Daarom moet de gemeente niet alleen duidelijke taal gebruiken, maar ook zorgen dat inwoners eenvoudig iemand kunnen bereiken voor uitleg.”
 
Wethouder Goudswaard ziet de urgentie van dit probleem. Medewerkers worden actief getraind in het gebruik van eenvoudige taal en standaardbrieven worden getoetst door een extern bureau. Wanneer inwoners via partners zoals de bibliotheek of Vitis moeite hebben met de inhoud, wordt dit teruggekoppeld en worden de brieven aangepast.
 
Een belangrijke verbetering is dat bij alle standaardbrieven voortaan een telefoonnummer of ander contactpunt zal worden vermeld, met de expliciete uitnodiging om contact op te nemen als de brief niet duidelijk is. Zo wordt het voor inwoners laagdrempeliger om vragen te stellen en misverstanden te voorkomen. Ook worden voorbeeldbrieven gedeeld met de commissie, zodat de raad zicht krijgt op de huidige communicatiepraktijk en de voortgang kan volgen.
 
Daalhof ziet dit als een belangrijke stap vooruit, maar blijft kritisch: “Het is goed dat de gemeente dit nu concreet oppakt. De kwaliteit van de teksten moet omhoog, maar net zo belangrijk is dat inwoners niet vastlopen. Het is waardevol dat er straks altijd een telefoonnummer of contactmogelijkheid in een brief staat. Zo maken we de gemeente toegankelijker én betrouwbaarder. Wij blijven volgen of inwoners dit ook echt gaan merken.”