D66: Westland moet ‘fietsvriendelijker’ worden

D66 wil dat het college van de gemeente Westland meer aandacht besteedt aan de fietsvriendelijkheid en verkeersveiligheid in de regio. De fractie heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college. Dit naar aanleiding van een recent memo waaruit blijkt dat het aantal verkeersongelukken is toegenomen, vooral onder kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers, fietsers en bromfietsers in de leeftijdscategorie van 12-24 jaar.

Daarnaast heeft Westland laag gescoord in de verkiezing tot Fietsgemeente van het Jaar 2024, mede door het ontbreken van gescheiden fietspaden op 50km wegen. D66 Westland maakt zich zorgen over deze ontwikkelingen en wil dat het college stappen onderneemt om de situatie te verbeteren. Ook vragen zij zich af of de twee zaken wellicht verbonden zijn en in hoeverre de recente verkeersongelukken mede het gevolg zijn van de huidige staat van de fietsinfrastructuur in Westland.

“D66 Westland heeft de ambitie om van Westland een van de meest fietsvriendelijke gemeenten van Nederland te maken,” zegt D66-raadslid Ilse Daalhof. “De huidige situatie, waarin de veiligheid van onze kwetsbare verkeersdeelnemers onder druk staat, baart ons grote zorgen.” ” Het is belangrijk dat het college deze problemen serieus neemt en de nodige maatregelen neemt.”

D66 Westland vraagt het college concrete stappen te zetten om de fietsinfrastructuur te verbeteren. Dit omvat onder andere het aanleggen van gescheiden fietspaden langs 50km wegen en het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers.

“Het verbeteren van de fietsinfrastructuur is niet alleen goed voor de veiligheid, maar draagt ook bij aan een gezondere en duurzamere leefomgeving,” vervolgt Daalhof. “We hopen dat het college onze ambitie deelt en samen met ons werkt aan een veiliger en fietsvriendelijker Westland.”