“Betere omleiding bus 30 gekozen”

Tijdens de afsluiting van het Oosteinde en de Herenstraat in 2024 rijdt bus 30 tussen Naaldwijk en Rijswijk via het bedrijventerrein Wateringse Veld. Hiermee worden de Noordweg en de Ambachtsweg vermeden. Dat heeft EBS laten weten aan het Bewonersplatform Wateringse Veld.

Beeld: EBS

“Deze omleiding is een betere keuze dan die via de noordkant van Wateringen”, zegt D66-steunraadslid Maxim van Ooijen, “en de kans is in ieder geval groter dat reizigers naar andere Westlandse dorpen hun overstap in Naaldwijk kunnen halen.”

Door deze nieuwe omleiding blijven ook de twee haltes in Wateringse Veld in stand, een grote wens van de D66-fracties in Den Haag en Westland. Maxim van Ooijen: “Deze haltes zijn niet alleen van belang voor inwoners van Wateringse Veld die naar Rijswijk en Zoetermeer willen, maar ook voor de inwoners die naar het Wateringse winkelcentrum en de kerken willen gaan. Die raken hun verbinding niet een half jaar kwijt.”

Zoals eerder aangekondigd, wordt lijn 30 opgeknipt in twee stukken. In de spits rijdt er een bus 30 van Zoetermeer naar Rijswijk en een bus 130 van Rijswijk naar Naaldwijk. Hiermee worden vertragingen opgevangen. De bushalte bij De Ark wordt opgeheven, maar daarvoor had het college al vervangend vervoer toegezegd, al is het minimaal.

“Het is opvallend dat deze informatie nog niet gedeeld is met de Westlandse raad. Hopelijk heeft wethouder Varekamp hier een goede reden voor”, aldus Maxim van Ooijen, “er moet natuurlijk nog wel wat worden aangepast om de doorsteek van Den Haag naar Wateringen mogelijk te maken, maar dat iedereen al op de hoogte is gesteld en wij officieel nog niets weten, kan eigenlijk niet.”