“Westlands busnet niet slecht, maar kan wel beter”

Het openbaar vervoer in Westland is niet zo slecht als sommige mensen denken, maar er is wel ruimte voor verbetering. Dat is de conclusie van de reactie die D66 Westland heeft geschreven op het adviesstuk over het openbaar vervoer van de Jongerenraad.

Jongerenraad

“De Jongerenraad heeft alle raadsfracties gevraagd om een reactie op hun wensen en voorstellen en daar zijn we eens goed voor gaan zitten”, zegt steunraadslid Maxim van Ooijen. “Wat opviel was dat er veel door een Naaldwijkse bril naar ons busnet is gekeken. Zo ontbrak bijvoorbeeld de nachtbus die door Wateringen rijdt. Verder hebben ze veel creatieve ideeën op papier gezet, waarvan er hier al een paar zonder veel succes zijn geprobeerd en die vaak veel geld kosten.”

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Fiets huren

Sommige delen van Westland zijn moeilijk te bereiken met de bus. Van Ooijen: “Ik heb een tijdje geleden een bijeenkomst moeten missen in de Vlietwoning bij De Snelbinder omdat daar geen bus in de buurt stopt. Daarom hebben wij vorig jaar al voorgesteld om samen te gaan werken met HTM Fiets. Dan kan je met een app een fiets huren bij een dropzone, zoals de Verdilaan of de rotonde bij de Heenweg. Zulk aanvullend vervoer hebben we hard nodig. Desondanks hebben wij helemaal geen slecht busnet. In Drenthe, Flevoland en Zeeland heb ik het veel erger meegemaakt.”

Nachtnet

Een aantal voorstellen van de Jongerenraad wordt door D66 gesteund, zoals extra ritten naar Maasdijk in de vooravond, een digitaal informatiebord op de Verdilaan en een andere inrichting van busstation Leyenburg. Maxim van Ooijen: “Wij willen ook wel een uitbreiding van het nachtnet, waarvan de Jongerenraad zegt dat er een breed gedragen behoefte aan is. Maar mijn ervaring is dat helaas niet iedereen die vooraf zegt zo’n behoefte te hebben, echt met de bus meegaat. Dat is destijds nachtbus 7 en de bus naar Heenweg ook fataal geworden.”