Onderwijs

Dit vinden wij

Goed onderwijs is de basis voor een vrije en gelukkige samenleving, waarin iedereen tot zijn recht kan komen. Het is de sleutel voor een sterke, duurzame en wendbare economie.

We staan voor gelijke kansen voor kinderen met kansrijke èn kansarme ouders. Een ‘rijke’ schooldag betekent dat ieder kind de ruimte krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen.

De gemeente heeft geen inhoudelijke bevoegdheden in het onderwijs, behalve het zorgen voor de onderwijsgebouwen. Toch is er een inhoudelijke aanvulling op het onderwijs nodig.

In een inclusieve samenleving is er aandacht voor nieuwkomers, onder wie statushouders en arbeidsmigranten, alsook voor laaggeletterden, voor wie het aanleren of verbeteren van de Nederlandse taal essentieel is voor hun participatie in de samenleving. Hier ligt een belangrijke taak voor de gemeente Voorst.

Cultuur- en sportcoaches kunnen de aanjagers zijn voor projecten in de gemeente Voorst waarin samengewerkt wordt tussen sport- en culturele instanties, scholen en gemeente.

In samenwerking met de scholen is er een plezierige leeromgeving voor de leerlingen, die ook buiten de lesuren gebruikt kan worden voor opvang en buurtactiviteiten, waardoor het nabuurschap op een eenvoudige wijze gestimuleerd wordt.

Dit willen wij

  • Onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om meer te doen aan het wegwerken van laaggeletterdheid in de gemeente Voorst.
  • Beter verzorgen van taalonderwijs aan statushouders en arbeidsmigranten.
  • Scholen en culturele instellingen kunnen gezamenlijk cultuuronderwijs ontwikkelen.
  • Scholen in de dorpskernen behouden.