“Democratie gaat pas werken als we allemaal ons steentje bijdragen”

Beeld: Paul van Dort

Paul van Dort (1961) is Project- en Programmamanager bij DUO. Hij is technisch voorzitter van de fractievergadering van D66 Tynaarlo en staat voor het eerst als kandidaat-raadslid op de lijst op plek 6.

• 62 jaar
  • Utrecht
  • Eelde
  • Hij/hem

Ik geloof heilig in onze democratie. En dat die democratie pas gaat werken als we allemaal ons steentje bijdragen. Niet door vrijblijvend overal een mening over te ventileren, maar juist door actief mee te werken en mee te denken over wat goed is voor de gemeente Tynaarlo en onze lokale democratie. Serieuze politiek vraagt om een serieuze inzet, niet gericht op ego’s en macht, maar om de goede dingen doen voor alle inwoners van Tynaarlo. Bereid zijn om daarbij vanuit verschillende standpunten en belangen naar zaken te kijken en dan te komen tot de meest optimale oplossing. Kansen zien en echte oorzaken durven aanpakken en niet meehollen in de waan van de dag. Ik geloof daarbij in de kracht van het actief luisteren, ook tijdens het debat. Dus niet klaar staan om zo snel mogelijk je mening te geven, maar eerst proberen te doorgronden wat er werkelijk speelt.

Lievelingsplek in je gemeente (en waarom?)

Ons eigen appartement met iedere dag weer een prachtig uitzicht over de vijver

Welke kansen zie jij voor je gemeente?

De prachtige natuur nog meer meenemen in alle plannen. Mooie duurzame woonplannen op korte termijn mogelijk maken en realiseren

Wat zijn zaken die jij als raadslid wil veranderen?

Het functioneren van het huidige de huidige gemeenteraad is geen uitnodiging om politiek actief te worden. Ik wil graag meewerken aan een nieuwe cultuur binnen een raad die inwoners wel weet te betrekken

Wat betekent D66 voor jou?

Sociaal liberalisme staat voor mij voor een vrije kijk op de wereld. Niet vastgeroest in oude standpunten en ideeën, maar iedere keer opnieuw nieuwe uitdagingen met een nieuwe blik bezien. De wereld verandert nu eenmaal continu en wat vroeger juist was, is dat tegenwoordig misschien niet meer. Democratie versterkt dit: Vanuit verschillende invalshoeken met elkaar in debat, zodat je samen op zoek bent naar de beste oplossing voor iedereen. Niet te veel regels in wil voeren en niemand laten vallen.