Asielzoekers verdienen een waardig onderkomen

Nu de spreidingswet er door is in de Eerste Kamer willen wij ons lokaal ook graag uitspreken over onze mening over het huisvesten van asielzoekers en statushouders in onze gemeente, en hoe wij ons hiervoor inzetten binnen de gemeente.

spreidingswet

Beeld: D66 Stichtse Vecht

Spreidingswet beter alternatief

Wellicht niet verbazingwekkend, kan de lokale fractie van D66 Stichtse Vecht, in lijn met het landelijke standpunt zich vinden in de invoering van de spreidingswet die een eerlijke verspreiding van asielzoekers beoogt. Laten we vooropstellen dat deze wet imperfecties vertoont en geen perfecte oplossing is voor het probleem, maar in de huidige situatie wel nodig lijkt. Hierbij willen wij ook erkennen dat het probleem van te weinig plekken in de asielopvang stamt uit landelijke keuzes om het investeringsniveau niet in stand te houden waardoor er noodgedwongen asiellocaties zijn gesloten in een periode van weinig instroom, het niet weer snel optuigen van deze locaties onmogelijk heeft gemaakt. Door deze politieke keuze wordt er nu druk gelegd bij gemeenten, en is de vraag of er plek is in iedere gemeente een politieke vraag, waarbij de politieke kleur en voorkeur van de zittende volksvertegenwoordigers ineens leidend is geworden, niet de passendheid van de locatie. Dit is wat ons betreft een onwenselijke situatie die de imperfecte spreidingswet een beter alternatief maakt dan de huidige situatie.

Gepaste bezinning nodig

Dat wij ons kunnen vinden in de invoering van de spreidingswet betekent niet dat we nu van mening zijn dat wij in onze gemeente direct plek moeten maken voor asielzoekers. Hier is wat ons betreft ook gepaste bezinning voor nodig, asielzoekers zijn een kwetsbare doelgroep en het optuigen van een opvanglocatie moet nauwkeurig en goed gebeuren met de juiste participatie en het juiste voorzieningenniveau. Daarbij heeft eerder onderzoek vanuit het COA laten zien dat er toen geen geschikte locaties binnen onze gemeente waren voor het optuigen van grootschalige opvang van asielzoekers.

Dat we mogelijk terughoudend kunnen zijn in het aanwijzen en het opzetten van een locatie betekent echter niet dat wij als fractie ons niet inzetten voor de doelgroep en deze doelgroep geen warm hart toe dragen. Het initiatief voor het vinden van kleinschalige locaties en het huisvesten van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV-ers) hebben wij in de afgelopen periode dan ook gesteund. Wij hebben bericht gekregen dat de eerste AMV-ers in een woning te Breukelen binnenkort geplaatst kunnen worden onder begeleiding van Nidos. Hier zijn wij blij mee.

Samenwerking met COA

Naast het plaatsen van AMV-ers, werkt onze gemeente ook samen met het COA om via een Hotel- en accommodatie (HAR) regeling versneld statushouders die aan onze gemeente zijn gekoppeld maar nog in een asielzoekerscentrum wonen door te laten stromen naar onze gemeente. Hiermee hopen wij dat de doorstroom in asielzoekerscentra wordt bevorderd.

Naast de opvang van statushouders, heeft onze gemeente ook meer dan 300 Oekraïners opgevangen, waarvan 20 vanuit Utrecht om hun locaties te ontlasten en ruim 100 bij particulieren thuis. Wij zijn trots op onze inwoners die zo grootschalig hun woningen beschikbaar hebben gesteld aan deze groep oorlogsvluchtelingen. Hoewel de opvang van Oekraïners wel echt een andere opgave is door het feit dat deze doelgroep wel gelijk aan het werk mag, legt deze groep wel ook beslag op een deel van onze voorzieningen die niet genegeerd kan worden in de verdeling van de asielzoekers. Ook dit maakt dat wij eerst een goed beeld moeten vormen van de situatie alvorens te handelen naar de spreidingswet.

De komende maanden staan wat ons betreft dus in het teken van een goed beeld vormen wat de spreidingswet voor ons als gemeente gaat betekenen, welke keuzes hier te maken zijn, welke overwegingen hierbij genomen moeten worden, en hoe wij ons het beste kunnen inzetten naar een bijdrage aan de oplossing van ons landelijke asielprobleem. Bij het vormen van dit standpunt staan wij ook zeker open voor suggesties en signalen van onze inwoners en leden. Spreek dus gerust een van onze fractieleden aan als je vragen hebt, of kennis wil delen die ons kan sterken in onze rol hierin. Samen hopen wij ons goed in te kunnen zetten voor een waardig onderkomen voor asielzoekers, ook in onze gemeente.