Beleid Bed & Breakfast’s

Naar aanleiding van de toename van het aantal Bed & Breakfast’s op Schouwen-Duiveland is de wethouder met een voorstel gekomen. Dit voorstel bestaat uit twee scenario’s waar de gemeenteraad uit kan kiezen. Voorstel 1 is om het beleid te houden zoals het is. Voorstel 2 is om de regels aan te scherpen, bijvoorbeeld dat de eigenaar van de B&B ook in de woning moet wonen. D66 is voorstander van voorstel 2. Binnenkort wordt erover gestemd. Er zijn nog een aantal partijen die het prima vinden dat investeerders huizen in onze gemeente opkopen om ze vervolgens te verhuren. Wij hopen dat deze partijen van standpunt veranderen zodat we het beleid kunnen verbeteren!

Noodopvanglocatie

Enkele partijen hebben een motie ingediend om het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) te verzoeken om snel met een voorstel te komen om een noodopvanglocatie te realiseren waarmee 150 tot 200 vluchtelingen opgevangen kunnen worden. Dat vindt D66 hard nodig, want als gemeente met kleine bevolkingsdichtheid hebben wij de verantwoordelijkheid om ons steentje bij te dragen om de situatie in Ter Apel te verlichten. Echter, een terugkerend probleem is dat de voorwaarden die de gemeenteraad hiervoor stelt erg scherp zijn; zo scherp zelfs, dat het COA er eerder niet in is geslaagd om een plan te bedenken die binnen deze voorwaarden past. We vinden het dan ook jammer dat elke poging die door D66 of andere partijen wordt gedaan om te kijken of die kaders aangepast kunnen worden, door bepaalde partijen met Leefbaar Schouwen-Duiveland voorop, steeds hard wordt geblokkeerd. Dat is niet solidair naar andere gemeenten en zo dragen we niet actief bij aan een humane opvang van vluchtelingen. We hopen dat het COA er toch in zal slagen om een geschikt plan te bedenken en zo niet, dat de gemeenteraad bereid is om opnieuw naar de kaders te kijken. De opvang van vluchtelingen is een gezamenlijke opdracht; als elke gemeente zijn steentje bijdraagt, dan kunnen we dit makkelijk aan!