Begroting: de voorstellen van D66

Tijdens de begrotingsbehandeling hebben wij 4 voorstellen ingediend, waarvan er 3 zijn aangenomen. Een mooie score dus!

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Motie: beleid maken met de jeugd

Onze oproep aan het college:

1) Bij het opstellen van het nieuwe beleidsprogramma Schouwen-Duiveland Vitaal en het opstellen van de maatschappelijke strategische agenda met een aanpak te komen waarbij de
jeugd betrokken wordt en zich uitgedaagd weet om met goede ideeën te komen;
2) De gemeenteraad voorafgaande aan de planontwikkeling via een raadsbrief te informeren over
deze aanpak.

Motie: dialoog over toerisme

Onze oproep aan het college:

1) in 2024 de dialoog met inwoners te willen voeren over de ontwikkeling van het toerisme in balans met de omgeving;
2) de griffie te verzoeken om – bij voorkeur in samenwerking met het Kenniscentrum Kusttoerisme – in het eerste kwartaal van 2024 met een procesvoorstel en eventuele begroting voor de uitvoering te komen;
3) De uitkomsten van de dialoog of van een eventuele andere methode mogen ook gebruikt worden bij het actualiseren van de strategische visie ‘Tij voor de Toekomst’.

Klik op deze link voor het complete voorstel:

Motie: ruimte voor lokaal talent

Onze oproep aan het college:

1) te ondersteunen dat bij het invullen van vacatures en stageplaatsen maximale kansen worden geboden aan inwoners uit de eigen gemeente;
2) wanneer dit niet mogelijk is en vacatures met inwoners van elders moeten worden ingevuld, zij worden ondersteund om zich in onze gemeente te vestigen;
3) bij het invullen van vacatures in vitale beroepen (zorg, onderwijs en brandweer) zo nodig ondersteuning te bieden in het vinden van passende woonruimte;
4) de raad in het derde kwartaal van 2024 te informeren over de aanpak.

Amendement (in samenwerking met Leefbaar Schouwen-Duiveland): cultuurcoach

Onze aanpassing op de begroting:

Er wordt een activiteit toegevoegd met nummer 2.4.6.3, ‘We stellen een visie op over de taken die SMWO voor ons uitvoert en formuleren ambities ten aanzien van opbouwwerk, jeugd- en jongerenwerk,
mantelzorgondersteuning en vrijwilligersondersteuning‘ waarvan de tekst luidt als volgt:

n 2021 hebben we Stichting Maatschappelijk Werk en Welzijn Oosterschelderegio (SMWO) voor een periode van 3 jaar (2021 t/m 2023) extra incidentele subsidie toegekend voor extra inzet formatie op Jeugd- en jongerenwerk en Opbouwwerk. Tegelijk met die incidentele uitbreidingssubsidie is destijds een bedrag van € 30.641 beschikbaar gesteld voor businesscases opbouw- en jongerenwerk. De subsidie voor tijdelijke formatie uitbreiding jeugd- en jongerenwerk en opbouwwerk is middels deze programmabegroting met één jaar (2024) verlengd. Daarnaast wordt er vanuit de Brede Specifieke Uitkering 2024-2026 een cultuurcoach aangesteld.
In 2024 formuleren we de visie en onze ambities voor de taken die SMWO voor ons uitvoert. Deze visie zal onderdeel uitmaken van de nieuwe strategische maatschappelijke agenda. Bij de besluitvorming over de strategische maatschappelijke agenda ontvangt de gemeenteraad ook een voorstel over de daarbij passende, gewenste formatieomvang bij SMWO binnen in ieder geval de taakvelden opbouwwerk, Jeugd- en jongerenwerk, mantelzorgondersteuning en
vrijwilligersondersteuning. Voor wat betreft de cultuurcoach wordt bekeken waar die wordt ondergebracht en wat de structureel benodigde formatie is. De financiële consequenties van de
besluitvorming inzake de formatieomvang van SMWO op deze taakvelden en de structurele formatieomvang cultuurcoach worden verwerkt in de programmabegroting 2025-2028. We nemen voor het (laten) opstellen van de visie op de taken die SMWO voor ons uitvoert en het formuleren van onze ambities daarin € 35.000 op in jaarschijf 2024 van de lijst te honoreren prioriteiten.