Stellingen
Mee eens
D66 vindt handhaving tegen overlast en overtredingen belangrijk. Denk hierbij aan onder andere openbare orde, in de openbare ruimte, in de natuur- en recreatiegebieden, voor zorg en kinderopvang en tegen ondermijning.
In ons programma staat hierover:
“Pijnacker-Nootdorp is een veilige gemeente en dat willen we graag zo houden. De meeste inwoners houden zich prima aan de regels maar in die gevallen waar dat niet zo is, is handhaving van groot belang. De capaciteit van zowel de lokaal beschikbare politie als van de gemeentelijke handhaving dient op peil te blijven voor de leefbaarheid in onze woonwijken, winkelcentra, bedrijventerreinen en recreatiegebieden.”
Als we de capaciteit op peil willen houden er meer geld beschikbaar moet komen. Stilstand betekent in dit geval achteruitgang.
“Daarnaast is het belangrijk dat er aandacht is voor ondermijning van de samenleving. Ook in onze gemeente bestaat het risico op een vermenging van de onder- en bovenwereld. Dat moet met kracht worden bestreden en vraagt een extra inspanning van de gemeente en de veiligheidspartners waarmee we samenwerken.”
‘Extra inspanning’ is dus ook extra geld.
Niet mee eens
Inzet van meer cameratoezicht leidt niet per sé tot meer veiligheid. Inzet van cameratoezicht door de gemeente is aan veel regels gebonden, is duur en arbeidsintensief. D66 zet liever in op andere middelen zoals preventie door voorlichting tegen woninginbraken en fietsendiefstallen en meer handhavers op straat.
Mee eens
D66 Pijnacker-Nootdorp is voorstander van verbod op consumentenvuurwerk in onze gemeente. Wij realiseren ons dat we hiervoor afhankelijk zijn van landelijke wetgeving.
Vooral (huisdieren) hebben veel last van het consumentenvuurwerk dat vaak al dagen voor oud jaar wordt afgestoken.
In ons programma staat hierover:
“Vanwege dierenwelzijn is D66 groot voorstander van het professioneel afsteken van het eindejaarsvuurwerk op een daarvoor geschikte plek i.p.v. door particulieren in woonwijken.”
Mee eens
D66 geeft binnen de gemeente voorrang aan langzaam verkeer, zoals wandelaars en fietsers boven autoverkeer.
Lees in ons verkiezingsprogramma hierover: “Ook de wijze waarop je een woonwijk ontwerpt op de tekentafel maakt nogal verschil. Met alleen maar parkeerplaatsen en bushaltes, of juist met fietspaden, wandelroutes en ook skeeler-routes? D66 kiest voor het laatste.
D66 zet zich in voor voldoende recreatieve voorzieningen, wat belangrijk is voor het welzijn van mensen. Goede fiets- en wandelverbindingen tussen de wijken en het groene buitengebied zijn belangrijk, om op korte afstand van huis te kunnen recreëren.”
Niet mee eens
D66 vindt dat er voldoende autowegen zijn in onze gemeente. Wij zetten liever in op verbetering van het openbaar vervoer en fietsverbindingen.
In ons verkiezingsprogramma staat hierover: “Voor de bereikbaarheid van de voorzieningen in de stad (Den Haag en Rotterdam) is D66 voorstander van de uitbreiding van de nachtmetro of tenminste een nachtbusvoorziening. Een snelbus langs Pijnacker-Zuid en Delfgauw en een directe lijn naar de TU Delft geven naar onze mening een impuls aan de bereikbaarheid van Delft. De P&R in Nootdorp heeft ons inziens te weinig capaciteit. D66 wil daarom, wanneer het metroverkeer weer aantrekt na de coronaperiode, met de vervoerders afspraken maken over voldoende parkeervoorzieningen langs het traject van de RandstadRail.”
Niet mee eens
D66 vindt dat er in nieuwe woonwijken in de buitenruimte voldoende ruimte moet zijn om te spelen, voor groen, voor wandelaars en fietsers, ook als je daardoor je auto wat verder weg moet parkeren.
In het verkiezingsprogramma staat:
“Ook de wijze waarop je een woonwijk ontwerpt op de tekentafel maakt nogal verschil. Met alleen maar parkeerplaatsen en bushaltes, of juist met fietspaden, wandelroutes en ook skeeler-routes? D66 kiest voor het laatste.”
In februari 2022 was dit ook onze inbreng bij de behandeling van de Nota Parkeernormen 2024.
Niet mee eens
D66 gaat uit van minimaal 30% sociale huurwoningen bij nieuwbouwprojecten. Waar mogelijk mag een hoger percentage worden gehanteerd.
In ons programma schrijven we hierover:
“Door verschillende oorzaken is er nu een groot tekort aan betaalbare huurwoningen. D66 wil dat de gemeente haar doelen ten aanzien van sociale woningen realiseert bij nieuwe uitbreidingen. De gemeente dient hardere (concretere) prestatieafspraken te maken met de woningbouwcorporaties actief in onze gemeente, zodat wachtlijsten op korte termijn kunnen worden weggewerkt.”
Mee eens
De krapte op de woningmarkt is momenteel zo groot dat de gemeente moet kijken naar alle mogelijkheden die een antwoord kan geven op de vraag naar meer woonruimte voor starters en andere woningzoekenden met een urgentie door bijvoorbeeld echtscheidingen of andere persoonlijke omstandigheden, statushouders en arbeidsmigranten. Mogelijke investeringen in tijdelijke woningen, ‘tiny houses’ en bijvoorbeeld in het glastuinbouwgebied moeten worden onderzocht.
In ons programma staat hierover onder andere: ”Verder wil D66 dat in overeenkomsten met ontwikkelaars die in onze gemeente willen bouwen afspraken worden gemaakt over de realisatie van woningen in het goedkopere segment. Ook al gaat dit misschien ten koste van de grondopbrengsten.”
Niet mee eens
De wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn zo groot, dat het onmogelijk is om met voorrang sociale huurwoningen toe te wijzen aan bepaalde doelgroepen. Dit moeten we tot een minimum beperken voor alleen schrijnende gevallen. Daarom vinden wij het terecht dat statushouders in de huidige toewijzingsregels voor onze gemeente niet staan genoemd als doelgroep met voorrang.
De gemeente is verplicht om een jaarlijkse taakstelling voor het huisvesten van statushouders uit te voeren. Hiervoor is het noodzakelijk om (deels) een beroep te doen op beschikbare sociale huurwoningen. D66PN is van mening dat we deze taakstelling netjes moeten uitvoeren, om daarmee de opvangcentra te ontlasten.
Niet mee eens
In ons verkiezingsprogramma is hierover te lezen:
“De energietransitie is een ingrijpend traject, dat voor iedereen haalbaar en betaalbaar moet zijn.”
“D66 vindt dat de lokale lasten alleen mogen stijgen met de inflatie.”
Mee eens
D66 vindt dat het mogelijk moet zijn kleinschalige windturbines in het glastuinbouwgebied te plaatsen. In het verkiezingsprogramma staat hierover: “In verband met de aantasting van het open groene landschap ziet D66 geen ruimte voor windturbines voor grootschalige elektriciteitsopwekking binnen de gemeente. Binnen randvoorwaarden (ruimtelijke inpasbaarheid, natuur, gezondheid omwonenden, externe veiligheid lokaal eigendom zijn in het buitengebied beperkte mogelijkheden voor kleine windturbines aanvaardbaar (bijv. maximaal twee windturbines van maximaal 25m ashoogte per erf).
Helemaal mee eens
Bij de overstap van aardgas naar alternatieve bronnen biedt het warmtenetwerk een kans waar de gemeente Pijnacker-Nootdorp gebruik van moet maken.
Dit staat hierover in ons programma:
“D66 wil meer gebruik maken van aardwarmte in onze gemeente. Aansluiting op het regionale warmtenetwerk tussen Rotterdam, Den Haag en Leiden vinden wij hierbij van groot belang.” “Bij de toepassing van restwarmte, die vooralsnog door verbranding van fossiele brandstoffen ontstaat, moet voldoende geborgd zijn dat binnen een redelijke termijn gebruik wordt gemaakt van fossielvrije bronnen.”
Mee eens
Belichting van gewassen in de kassen kan leiden tot overlast en hinder, onder andere als deze uitstraalt naar natuurgebieden.
In het verkiezingsprogramma staat hierover onder andere:
“D66 vindt dat de gemeente bij ruimtelijke ordening in onze gemeente meer rekening moet houden met voldoende leefgebied voor wilde dieren (w.o. broedgebied voor vogels). Ook is het belangrijk verstoring door lichthinder uit de glastuinbouw, bebouwing en verkeer tegen te gaan.”
Niet mee eens
D66 is voor faciliteren van de glastuinbouw op vele gebieden, financieren is iets voor de ondernemers zelf.
Dit staat hierover in ons verkiezingsprogramma:
”D66 is enthousiast over het innovatieve, duurzame karakter van onze glastuinbouwsector en de toeleverende bedrijven. D66 wil bedrijven in de duurzame glastuinbouwgebieden faciliteren in het wegnemen van belemmeringen voor het verder verduurzamen van de bedrijfsvoering.”
Niet mee eens
D66 is voor het zoveel mogelijk scheiden van het huishoudelijk afval bij de door de inwoners, bij de bron (voorscheiding). Dit maakt het hergebruik van grondstoffen zoals glas, papier, textiel, plastic, blik en groente- en tuinafval mogelijk. Nascheiden is technisch mogelijk voor restafval en (plastic) verpakkingsmateriaal, maar vooralsnog duurder dan voorscheiden en levert in de praktijk een veel slechter scheidingsresultaat op voor de andere afvalstromen. . De overige afvalstromen zoals papier, glas, gft en textiel kunnen sowieso alleen bij voorscheiding worden hergebruikt.
Neutraal
Voor D66 zijn bomen heel belangrijk, zowel in de directe woonomgeving binnen de kernen als in het groene buitengebied. Het is niet zomaar toegestaan om bomen te kappen in onze gemeente. Daarvoor moet een vergunning worden aangevraagd, op basis van strakke regels. Vooral de handhaving op illegaal kappen van bomen moet wat ons betreft beter.
In ons verkiezingsprogramma staat onder andere te lezen:
“D66 wil het groene en dorpse karakter van onze gemeente behouden.”
“Daarom blijft D66 zich inzetten voor meer groen in en rond de wijken.”
Helemaal mee eens
D66 vindt dat ook inwoners met een minimum inkomen moeten kunnen deelnemen aan activiteiten voor sport en cultuur. Voor kinderen is hiervoor het jeugdsport- en cultuurfonds.
In ons verkiezingsprogramma staat letterlijk “Voor ouders die het niet breed hebben moet de gemeente zorgen voor ondersteuning via jeugdsport- en cultuurfonds en stichting leergeld”.
Bij de behandeling van de begroting 2022 heeft D66 samen met PPN het initiatief genomen om ook aan volwassenen en kinderen uit de armste gezinnen in onze gemeente meer geld beschikbaar te stellen voor deelname aan bijvoorbeeld sport- of cultuuractiviteiten door een verhoging van de bijzondere bijstand. De tekst van het voorstel luidde:
“In de begroting op te nemen dat de inwoners in onze gemeente, die in aanmerking komen voor bijzondere bijstand, in 2022 twee keer in de gelegenheid te stellen bijzondere bijstand aan te vragen voor ‘meedoen aan sociaal verkeer’.”
Mee eens
Door de gevolgen van de Corona maatregelen en stijgende prijzen voor energie en dagelijkse uitgaven wordt het voor veel huishoudens met een kleine beurs steeds moeilijker om rond te komen. D66 vindt dat we in onze gemeente armoede moeten voorkomen. Juist de komende tijd moet de gemeente hier extra geld voor vrijmaken.
In ons verkiezingsprogramma staat:
“Voor ouders die het niet breed hebben moet de gemeente zorgen voor ondersteuning via jeugdsport- en cultuurfonds en stichting leergeld”
Bij de behandeling van de begroting 2022 heeft D66 samen met PPN het initiatief genomen om ook aan volwassenen en kinderen uit de armste gezinnen in onze gemeente meer geld beschikbaar te stellen voor deelname aan bijvoorbeeld sport- of cultuuractiviteiten door een verhoging van de bijzondere bijstand. De tekst van het voorstel luidde: “In de begroting op te nemen dat de inwoners in onze gemeente, die in aanmerking komen voor bijzondere bijstand, in 2022 twee keer in de gelegenheid te stellen bijzondere bijstand aan te vragen voor ‘meedoen aan sociaal verkeer’.”
Neutraal
D66 vindt het belangrijk dat alle kinderen, jongeren en volwassenen toegang hebben tot goed onderwijs in onze gemeente of in de directe omgeving. Wij staan open voor initiatieven ook als het gaat om specifiek MBO Vakonderwijs. Het is niet direct een taak van de gemeente om hiervoor het initiatief te nemen. Wel vinden we de gemeente een belangrijke partner in de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven.
In ons verkiezingsprogramma staat te lezen:
“Aangezien in onze gemeente slechts één school is voor voortgezet onderwijs (Stanislascollege) gaan veel kinderen na de basisschool naar het vervolgonderwijs in gemeenten om ons heen. Wij moeten dan ook vanuit de gemeente actief samenwerken met die scholen om ervoor te zorgen dat onze kinderen het juiste onderwijs krijgen of een startkwalificatie behalen en om schooluitval te voorkomen.”
“D66 wil daarnaast stimuleren dat de bedrijven in onze gemeente samenwerken met de (beroeps)opleidingen, door bijvoorbeeld stageplekken te creëren en door gastlessen. Dit doen wij bij voorkeur samen met andere gemeenten in regionaal verband.”
“Daarnaast moet de gemeente de ondernemers helpen te verbinden met de inwoners, onderwijs en wetenschap.”
Mee eens
Integratie van statushouders wordt weer een taak van de gemeente. D66 vindt dat de gemeente dit snel moet organiseren:
In het verkiezingsprogramma staat hierover:
“Extra aandacht vormt de groep statushouders, die zo snel mogelijk geholpen moet worden om zichzelf te kunnen redden in onze gemeente. Zo is het belangrijk dat zij zo snel mogelijk de Nederlandse taal leren. De bibliotheek en het Taalhuis kunnen hierbij helpen.”
Neutraal
In onze gemeente worden momenteel geen asielzoekers opgevangen. Er zijn in onze gemeente ook geen lege gebouwen zoals kantoorpanden e.d. beschikbaar voor snelle (nood)opvang. Om de bestaande opvangplekken (AZC’s) in ons land te ontlasten en vindt D66 dat de gemeente de jaarlijkse taakstelling voor het huisvesten van statushouders prompt moet uitvoeren. Zo kunnen wij als gemeente wel een bijdrage leveren de verbetering van de opvang van asielzoekers.
Taakstelling huisvesting vergunninghouders:
De Rijksoverheid bepaalt elk half jaar het totaal aantal vergunninghouders dat gemeenten moeten huisvesten. In de taakstelling voor huisvesting vergunninghouders staat om hoeveel vergunninghouders dat gaat. De verdeling van deze taakstelling over gemeenten is afhankelijk van het inwoneraantal van een gemeente. Grotere gemeenten moeten meer vergunninghouders huisvesten dan kleinere gemeenten.
Mee eens
D66 is van mening dat de hondenbelasting kan worden afgeschaft. Dit zei onze fractievoorzitter hierover bij de behandeling van de Kadernota tijdens de algemene beschouwingen in juni 2019:
“Wat D66 betreft realiseren we de lastenverlichting door het afschaffen van de hondenbelasting. D66 vindt het niet te rechtvaardigen dat hondenbezitters meer bijdragen aan algemene middelen dan anderen. Bovendien vermindert het de regeldruk en inbreuk op de privacy doordat de controles op hondenbezit ook kunnen worden afgeschaft.”
Niet mee eens
Op initiatief van D66 in mei 2013 zijn de winkeltijden verruimd en mogen de winkels ook iedere zondag open, wij willen dat zo houden.
Mee eens
D66 is voor invoering van het correctief referendum, zodat onze inwoners, in een uiterst geval, een door de gemeenteraad genomen besluit kunnen terugdraaien. Helaas is het nog niet gelukt om dit landelijk in te voeren. D66 is niet voor een referendum vooraf (raadplegend referendum). Wij geven de voorkeur aan zorgvuldige participatietrajecten door middel van inspraak en dialoog waarin alle aspecten van een onderwerp aan bod komen en betrokken uitgebreid hun mening en ideeën kunnen delen in plaatst van alleen ‘ja’ of ‘nee’ in de vorm van een referendum.
Niet mee eens
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is aangesloten bij de nationale ombudsman. Verder is het voor inwoners van de gemeente Pijnacker-Nootdorp eenvoudig geregeld, als zij een klacht willen indienen bij de gemeente. Zie hiervoor de website.
.Een aparte gemeentelijke ombudsman voegt hieraan niet zoveel toe en kost wel extra geld voor de gemeente.
De fractie van D66 heeft tegen de motie lokale ombudsman ingediend tijdens de raadsvergadering van 4 november 2021 gestemd. De motie luidde: verzoekt het college een voorstel uit te werken voor de introductie voor een regionale of lokale ombudsfunctie.
Niet mee eens
We zien dat het aantal beschikbare sociale huurwoningen in onze gemeente te weinig is om aan de vraag te kunnen voldoen. Dat vraagt om een inhaalslag.
Dit staat hierover in het verkiezingsprogramma:
“Door verschillende oorzaken is er nu een groot tekort aan betaalbare huurwoningen. D66 wil dat de gemeente haar doelen ten aanzien van sociale woningen realiseert bij nieuwe uitbreidingen. De gemeente dient hardere (concretere) prestatieafspraken te maken met de woningbouwcorporaties actief in onze gemeente, zodat wachtlijsten op korte termijn kunnen worden weggewerkt.”