Kunst, cultuur en sport

✔ Sport is overal
✔ Buitenzwembad, sporthal en sportvelden in Warande

✔ Inzetten op cultureel ondernemerschap in de stad

Een samenleving die rijk is aan cultuur biedt ook ruimte voor cultureel ondernemerschap. Ondernemers die hun levenswerk maken van beleven, entertainment en creatie hebben een stimulans nodig. Daar willen wij voor zorgen.

✔ Kunst en cultuur moeten toegankelijk zijn voor alle Lelystedelingen

Kunst en cultuur zitten diep geworteld in een samenleving die respect heeft voor alle mensen. Bezuinigingen op kunst en cultuur betekenen een aanslag op de door D66 gewenste samenleving voor Lelystad. Wij willen dan ook voor de komende periode geen bezuinigingen op de bestaande culturele instellingen, maar hier juist in investeren.

✔ Investeren in kinderen en jongeren als de toekomst van de culturele sector

D66 koestert het jeugd- en cultuurfonds. We vinden het belangrijk dat kinderen hun talenten kunnen ontplooien, ook als deze op cultureel vlak liggen. Cultuur biedt ook kansen voor zelfontplooiing en hoort daarmee deel uit te maken van het opgroeien in Lelystad.

✔ Creatieve broedplaatsen in de wijken en het stadshart

Cultuur heeft ruimte nodig. Plek voor onorthodoxe locaties die inspireren en die ruimte geven aan alles wat nog ontdekt moet worden. Jongeren die samenkomen, zich creatief ontwikkelen, leren hun ideeën vorm te geven en uit te leven. D66 is een groot voorstander van broedplaatsen. We onderzoeken de mogelijkheden meer buitenkunst, bijvoorbeeld Street-art, toe te voegen in de nieuwe wijken.

✔ Investeren in kunst en cultuur

Huizenzoekers letten op een aantrekkelijke woonomgeving, goed onderwijs voor kinderen en een rijk cultuuraanbod. De Lelystadse culturele instellingen hebben geleden onder corona. Zij hebben het nodig weer op adem te komen en te versnellen. D66 zet in op een nieuw gebouw voor Corneel dat ruimte geeft aan een jongerencultuur.

✔ Uitdagende Lelystadse evenementen

Lelystad kan zich onderscheiden door ruimte te bieden aan bijzondere projecten van bijzondere mensen. Creatievelingen uit bijvoorbeeld de drukke Randstad en Lelystad zelf krijgen hier de ruimte om bijzondere prestaties te leveren. Lelystadse evenementen als Dance-tour, Jolpop, Jordaanfestival, Lichtjesparade en Nationale Oldtimerdag dragen bij aan een rijke cultuurbeleving.

✔ Sport is overal

Sportverenigingen dragen bij aan het gaan bewegen en gemeenschapszin. Lelystad stimuleert haar inwoners om hun beweeg- en (top)sporttalent verder te ontwikkelen. D66 zet in op een leven lang bewegen én de ontwikkeling van de (top)sport. Mensen die veel bewegen hebben meer energie, minder overgewicht en betere (school)prestaties. Meer mogelijkheden voor bewegen in de openbare ruimte hoort daarbij.

✔ Buitenzwembad, sporthal en sportvelden in Warande

We willen rondom het Porteum nieuwe buitensporten een plek geven. We gaan kijken naar de mogelijkheden voor een buitenzwembad, bij voorkeur in Warande met ruimte voor extra sportvelden en een sporthal. D66 is niet voor een groots sportpark naast het Porteum.