Thema-avond “Oorlog in de achtertuin” druk bezocht

Op woensdagavond 27 maart vond de derde thema-avond van D66 Kromme Rijn plaats. Na eerdere succesvolle avonden over de thema’s vluchtelingenopvang en armoedebestrijding, stond nu het onderwerp veiligheid centraal, in lokaal, regionaal en internationaal perspectief. Zo’n 45 belangstellenden luisterden naar drie uitstekende presentaties en participeerden actief in de discussie.

Foto van spreker Michiel Rhoen met aandachtige luisteraars

Beeld: D66

Lokaal

Eerste spreker was Onno James, D66 wethouder in Bunnik. Hij sprak over de aanpak van ondermijnende activiteiten in het buitengebied van onze gemeenten. Dit buitengebied is een aanlokkelijk gebied voor criminelen, denk aan drugslabs, cocaïne smokkel, witwaspraktijken en mensensmokkel. Bij het bestrijden hiervan werken politie, gemeente en openbaar ministerie nauw samen. Veel aandacht gaat uit naar het informeren van boeren over de risico’s bij criminaliteit betrokken te raken. Waar nodig worden BOA’s ingehuurd om het gebied extra in de gaten te houden. Ook is er veel aandacht voor kwetsbare jongeren, bijvoorbeeld door schoolverzuim aan te pakken en door te begeleiden vanuit het jongerenwerk.

Regionaal

Tweede spreker was Michiel Rhoen, officier bij de brandweer en risico-analist bij de veiligheidsregio Utrecht. Hij sprak over de fysieke veiligheid in onze regio. Hierbij ging het over risico’s bij klimaatverandering, maar ook over verminderde zelfredzaamheid van de burgers en maatschappelijke onrust. Rhoen en zijn collega’s adviseren gemeentes hoe bij nieuwbouwprojecten bijvoorbeeld rekening moet worden gehouden met de risico’s van extreme hitte. Hij sprak ook over langzaam ontwikkelende “creeping crisis” en de monitoring hiervan. De brandweer is goed uitgerust voor het opvangen van crisissituaties in vredestijd, maar de capaciteit is niet automatisch voldoende bij het opvangen van buitengewone situaties.

Internationaal

Derde spreekster was Monica den Boer, hoogleraar militaire politie operaties bij de Nederlandse Defensie Academie en voormalig D66 kamerlid D66. Zij hield een krachtig pleidooi voor een sterk Europa. Nederland is een kwetsbaar land. We zijn een hele open samenleving en hebben een uitstekende infrastructuur. Hierdoor zijn we een doorvoerland voor hard drugs als cocaïne en heroïne. Voor synthetische drugs is Nederland zelfs een van de grootste producenten. Diverse mogelijkheden om deze criminaliteit aan te pakken werden bespreken, van legalisering tot follow the money en meer. Ook internationale cybercriminaliteit komt in Nederland regelmatig voor. Er is bovendien een reële dreiging dat, als gevolg van de oorlog aan de grenzen van Europa, door ons onwelgevallige landen actief zal worden geprobeerd onze digitale systemen lam te leggen en daarmee de samenleving te ontwrichten. Een sterk Europa is van essentieel belang om deze grensoverschrijdende bedreigingen aan te kunnen pakken.

Dank aan Marlou van Hoorn, D66 afdeling Zeist, voor haar verslag van de thema-avond.